Reklama

Edukacja - Zajęcia dodatkowe? Tak, ale jakie i ile?

Rodzice chcą przygotować dzieci do życia we współczesnym świecie, kierując na wiele dodatkowych zajęć. Jak wybrać te najlepsze? Czy najważniejsze są zainteresowania dziecka, czy możliwość rozwoju tych umiejętności, które rodzic uważa za potrzebne?
Edukacja - Zajęcia dodatkowe? Tak, ale jakie i ile?

Jak wyznaczyć dobre proporcje między czasem, który dziecko spędza na zajęciach, a tym, kiedy jest w domu z rodzicami i rodzeństwem? To równie ważne pytanie, jak to: jakie zajęcia wybrać z długiej listy, które zapewnia szkoła, ale też, jakie proponują inne  placówki? Jeśli zajęcia sprawiają dziecku radość, chce na nie chodzić, a rodzice są przekonani, że czas spędzony na nich wspiera rozwój predyspozycji i zdolności dziecka, a także rozwija umiejętności konieczne w dorosłym życiu, to mamy idealną sytuację. Rzadko tak jednak bywa. Na jakie więc zajęcia warto postawić, nawet gdy dziecko nie chce na nie chodzić, zachęcać je by jednak brało w nich udział? Dodatkowe lekcje językowe na pewno przydadzą się w dorosłym życiu. Co do tego trudno mieć wątpliwości. Umiejętności, które pomogą odnaleźć się we współczesnym świecie, to także podstawy informatyki, programowania. 

Wiek dziecka ma znaczenie

Przedszkolaki, czyli dzieci w wieku od trzech do sześciu lat najlepiej poczują się i najwięcej zyskają na zajęciach wspierających ich całościowy rozwój, czyli i fizyczny i umysłowy jak rytmika, pływanie, taniec. Kiedy dzieci chodzą już do szkoły, ważne staje się także to, jaki mają temperament. Nieśmiałe dziecko nie rozwinie swoich zdolności w grupie, nawet jeśli zajęcia będą mu się podobały. Lepiej popracować nad jego społecznym lękiem, zanim zapiszemy je na zajęcia sportowe czy teatralne. Pomóc w tym mogą godziny spędzone na nauce gry na jakimś instrumencie, programowania czy rysunku, ale gdy są prowadzone w małej grupie. Takie dodatkowe zajęcia będą budować poczucie wartości dziecka i rozwijać ważne umiejętności.  

We współczesnym świecie, który oparty jest na kulturze wizualnej dziecko, które ma lęk przed publicznymi występami, będzie miało duże trudności. Jeśli więc dziecko chce, brać udział w zajęciach m.in. teatralnych, tanecznych itp., warto by na nie trafiło, nawet jeśli rodzic myśli, że bardziej się mu opłaci dodatkowy angielski. 

Specjaliści polecają lekcje gry na instrumentach, gdyż uczą dyscypliny, ale też rozwijają abstrakcyjne myślenie niezbędne w nauce choćby matematyki. Nauka gry na instrumencie pomaga także rozwijać obie półkule mózgowe, a dobra współpraca między nimi to podstawa tego, aby to, co myślimy, współbrzmiało z tym, co czujemy. 

Karate zamiast pianina

Jednak dzieci, które są dynamiczne, mają temperament, będą męczyć się na zajęciach, wymagających siedzenia w jednym miejscu. Takim dzieciom na pewno pomogą zajęcia sportowe jak modne dziś sztuki walki. Budują one nie tylko sprawność i odwagę, ale także kształtują dyscyplinę i umiejętność koncentracji tak niezbędną w nauce choćby języków obcych. I nie do przecenienia w dorosłym życiu. Warto też pamiętać, że kiedy dziecko rozwija umiejętności manualne, ruchowe, a więc zdobywa nowe umiejętności, rozwijają się połączenia neuronalne w jego mózgu, a więc zwiększa się, jak można by powiedzieć, baza do nauki do myślenia, rozumienia itp. 

Poniżej polecane zajęcia z okolic


Language Masters ul. Grodziska 40B/5, Brwinów, tel.  575 115 991 email: [email protected]  https://languagemasters.pl/

Language Masters to kursy z języka angielskiego/hiszpańskiego/niemieckiego dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Prowadzimy kursy zarówno stacjonarne, jak i online. Uczymy przez zabawę z wykorzystaniem gier planszowych, zabaw grupowych, interaktywnych pomocy dydaktycznych, ruchu i muzyki. Zajęcia prowadzimy w języku docelowym, ćwicząc wszystkie umiejętności językowe z naciskiem na mówienie. Kursy grupowe odbywają się w godzinach porannych i popołudniowych, w małych grupach 4-6 osobowych. Prowadzimy również zajęcia przygotowujące do egzaminów, ‘Business English’ oraz konwersacje. Kursy indywidualne dopasowywane są do potrzeb, wymagań i dyspozycyjności kursanta. Możliwe są również zajęcia w grupie 2 osobowej. Organizujemy przyprowadzanie i odprowadzanie dzieci ze świetlicy SP nr 2 w Brwinowie przy ulicy Sportowej. Mamy również ofertę zajęć wakacyjnych i w ferie zimowe. Po więcej informacji zapraszamy na naszą stronę www lub FB.


Centrum Psychologiczno-Pedagogiczne GAJA, PRUSZKÓW, ul. Wołowskiego 5, Tel. 732 540 701 email: [email protected]  www.poradniagaja.pl

Gaja to miejsce wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, założone i prowadzone przez specjalistów z wielopokoleniowej rodziny pedagogów. Stworzone z pasji i chęci niesienia pomocy. Naszym celem jest holistyczne, wielopłaszyznowe podejście do diagnozy naszych podopiecznych i praca zespołowa specjalistów, którzy oferują szeroką, sprawdzoną gamę metod diagnostycznych, terapeutycznych i medycznych, oferując kompleksową pomoc. Wspomagamy rozwój dzieci i młodzieży na kolejnych etapach edukacyjnych, diagnozujemy i redukujemy przyczyny niepowodzeń w nauce, wspieramy rozwój emocjonalno-społeczny naszych podopiecznych. Psycholog dzieci i młodzież, Terapia Integracji Sensorycznej, TUS, Terapia jąkania, Logopeda Neurologopeda, Terapia ręki, Diagnoza SI. W naszym zespole spotkasz się ze specjalistami z zakresu psychologii, psychoterapii, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, logopedii i neurologopedii, edukacji, medycyny. Rozpoczynając współpracę skupiamy się na redukowaniu trudności, poszukiwaniu potencjału i mocnych stron. Wielokierunkową terapię dostosowujemy do osobistych potrzeb i możliwości podopiecznego. 


Szkoła Języka Angielskiego English Language Academy (ELAcademy), ul. Natalińska 23, tuż przy stacji: WKD Otrębusy, tel. 606 226 424, http://elacademy.edu.pl/ 

Skuteczna i kreatywna nauka języka angielskiego dla dzieci i młodzieży w Otrębusach.  
Oferujemy: zajęcia dla klas 0-8 w małych grupach i przyjaznej atmosferze, kurs przygotowujący do egzaminu 8-klasisty, warsztaty z eksperymentami i gotowaniem po angielsku, projekty i współpracę międzynarodową, obozy i półkolonie. Z ELAcademy Twoje dziecko nauczy się mówić po angielsku. Stawiamy na rozwój, indywidualne podejście do potrzeb naszych kursantów oraz pozytywne relacje. Przekonaj się sam, dołącz do Nas już dziś!


English Splash, ul. Rynek 3, Brwinów, tel. 515 556 056, [email protected] https://www.englishsplash.pl/brwinow 

ENGLISH SPLASH to wyjątkowe miejsce, w którym efektywnie NAUCZYSZ SIĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO w kameralnej atmosferze, przy wsparciu doświadczonego lektora. W samym sercu Brwinowa! Wspomagamy rozwój językowy młodzieży, z sukcesem przygotowujemy do egzaminu 8-klasisty oraz matury. Zapraszamy uczniów szkół podstawowych od 4 klasy oraz młodzież licealną. Pracujemy w grupach max 6 osobowych, co pozwala na rzeczywisty rozwój komunikacji. Motywujemy, wspieramy, angażujemy. Wiemy, jak ważne jest pozytywne nastawienie Kursantów dla efektywności nauki. Spotykamy się dwa razy w tygodniu - jeśli akurat nie możesz do nas dotrzeć, skorzystaj z opcji zajęć hybrydowych, czyli połącz się z salą za pomocą ZOOMa. Z nami osiągniesz swoje językowe cele! 


RAION FIGHT CLUB, ul. Pruszkowska 17, Brwinów, Ul. Sienkiewicza 26, Grodzisk Mazowiecki, tel. 790 023 677 [email protected]  https://www.raionfc.pl/ 

Prowadzimy kursy samoobrony, karate, Brazylijskie Jiu-Jitsu, MMA, kickboxingu, dodatkowo box i zapasy.  Treningi dla dzieci i dorosłych odbywają się od poniedziałku do piątku w Brwinowie, Grodzisku Maz., Milanówku, Otrębusach, Żółwinie, Pruszkowie, Jaktorowie. Organizujemy obozy, półkolonie i spotkania integracyjne, budując przyjaźnie i nawiązując nowe znajomości. Zajęcia sportowe w naszym klubie mają rozwijać, inspirować i kształtować odpowiedzialną postawę wojownika karate, MMA, Brazylijskiego Jiu-Jitsu, kickboxingu, boksu czy zapasów. Uczymy odpowiednich zachowań w sytuacji zagrożenia, ale też uwrażliwiamy uczestnika na kulturę, historię i filozofię danej sztuki walki, zarażając go naszą pasją. Zapraszamy do zapisów!


Dlaczego rodzic chce tenis czy chiński?

W książce „Niezwykły rodzic”, której jestem współautorką, można przeczytać, że warto zastanowić się nad motywacją, która pcha rodzica do tego, by zapisać dziecko na te właśnie dodatkowe zajęcia. Czy powodem jest chęć przygotowania dziecka do życia we współczesnym świecie, czy może rywalizacja z innymi rodzicami? Często rodzicami kieruje chęć, by dać swoim dzieciom to, czego sami bardzo pragnęli, kiedy byli dziećmi. Może z powodu biedy w ich rodzinnych domach nie mogli chodzić na lekcje jazdy konnej czy tenisa i dlatego czuli się gorsi? Ponieważ teraz ich stać i na tenis, i na konie zapisują na lekcje swoje dzieci, nie sprawdzając, czy one tego chcą? Warto zastanowić się, czy jazda konna i tenis odpowiadają temperamentowi dziecka, jego zainteresowaniom. Może być przecież tak, że tato był uzdolniony sportowo, ale córka woli rysować i grać na instrumencie. 

Zajęcia dodatkowe powinny dzieciom dawać radość, pomagać im rozwijać ich talenty, pasje. W dorosłym życiu wybór pracy zgodny z nimi daje poczucie sensu. A świat, w jakim będzie, żyło dziecko na pewno będzie inny, niż myślimy, gdyż zmiany idą tak szybko, że nie sposób tego przewidzieć. Życie w zgodzie z samym sobą, w poczuciu wykorzystania swojego potencjału i zainteresowań to zawsze najlepsza droga. 

Ile godzin i jak długo?

Dziecko musi mieć czas na odrobienie pracy domowej, ale też na kontakt z rodziną lub po prostu odpoczynek, a nawet nudę. Dziecko powinno więc mieć dwa dni w tygodniu wolne od dodatkowych zajęć. A więc trzy godziny dodatkowych zajęć w tygodniu wystarczą. Może w ostatnich klasach, kiedy dziecko przygotowuje się do końcowych egzaminów, może ich być więcej. Liczba dodatkowych zajęć powinna jednak być ustalona przez rodzica po wzięciu przez niego pod uwagę możliwości i chęci dziecka. 

To już nie, teraz tamto!

Ważne też by dziecko zostało uprzedzone przez rodzica, że na wybrane przez siebie zajęcia będzie chodzić przez cały miesiąc. Za miesiąc rodzic też zapłaci. Jeśli dziecko jest starsze, uważa się, że lepiej by to były trzy miesiące, żeby dziecko wiedziało, czy na pewno już nie chce dalej uczyć się muzyki. Dzieci poszukują tego, co je zaciekawi, mają prawo próbować wielu rzeczy. Mogą rezygnować i chcieć iść na inne zajęcia dodatkowe. Niedobrze, jednak gdy rzucają lekcje, kiedy tylko coś im się nie spodoba. To kształtuje niedobrą postawę. 

Warto znać swoje dziecko, wiedzieć, kiedy potrzebuje zachęty, aby kontynuować zajęcia z francuskiego czy gry na gitarze, a kiedy można zapisać je na to, o czym teraz mówi, czyli na taniec czy robotykę. Nie warto więc od razu kupować najdroższego stroju do jazdy konnej itp. rzeczy, bo dziecko może zrezygnować po miesiącu z zajęć, a wtedy rodzicom trudno zachować spokój.

Dzieciństwo to czas na beztroską zabawę, ale też na kontakt z rodzicami, o co dziś często jest trudniej niż o lekcje chińskiego. Dodatkowe zajęcia z czasu spędzonego z rodziną, to zawsze dobry pomysł. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Reklama
Reklama