Reklama

Konsekwencje zastrzeżenia numeru PESEL – tego się nie spodziewasz!

Od 1 czerwca 2024 r. zmieniły się przepisy dotyczące zastrzeżenia numeru PESEL. Koniecznie sprawdź, na czym polegają i czy warto skorzystać z usługi.
Konsekwencje zastrzeżenia numeru PESEL – tego się nie spodziewasz!
Uwaga na oszustów

Źródło: gov.pl

Kradzież numeru PESEL jest ogromnym problemem. Dlatego najlepiej go zastrzec. Jednak zastrzeżenie takiego numeru niesie za sobą pewne konsekwencje. Wyjaśniamy, na co zwrócić uwagę podczas zastrzegania numeru PESEL w kontekście nowych przepisów obowiązujących od 1 czerwca 2024 roku. 

  • Zastrzeżenie numeru PESEL – dlaczego warto to zrobić
  • Konsekwencje zastrzeżenia numeru PESEL
  • Procedura zastrzeżenia numeru PESEL
  • Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL

Zastrzeżenie numeru PESEL – dlaczego warto to zrobić

Od listopada 2023 roku istnieje możliwość zastrzeżenia swojego numeru PESEL. Z usługi może skorzystać każdy pełnoletni mieszkaniec Polski. PESEL warto zastrzec przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 czerwca wszystkie instytucje finansowe (na przykład banki i firmy pożyczkowe), operatorzy komórkowi oraz notariusze mają obowiązek sprawdzić, czy podany przez klienta numer PESEL nie został zastrzeżony. Dzięki temu osoba, która skorzystała z usługi, ma pewność, że nikt w jej imieniu nie weźmie pożyczki ani nie podpisze umowy na nowy abonament telefoniczny.

Mówiąc prościej, kiedy oszust spróbuje wziąć na nas pożyczkę i poda nasz PESEL w banku, to placówka ma obowiązek sprawdzić, czy numer nie został wcześniej przez nas zastrzeżony. Gdyby placówka zaniechała tego obowiązku i złodziej dostałby wymarzone pieniądze, to my nie mielibyśmy obowiązku spłacać zadłużenia.

Konsekwencje zastrzeżenia numeru PESEL

Oczywiście zastrzeżenie PESEL wiąże się również z utrudnieniami. Póki numer jest zablokowany, my również nie możemy podpisać żadnej umowy w wyżej wymienionych instytucjach. To znaczy, że między innymi nie uda nam się załatwić żadnej sprawy w banku czy u operatora komórkowego. Nie uda nam się również podpisać żadnej umowy notarialnej. Aby móc skorzystać z tych usług, będziemy zmuszeni odblokować numer PESEL, chociażby na krótki czas podpisywania dokumentów.

Procedura zastrzeżenia numeru PESEL

PESEL można zastrzec za pomocą serwisu lub aplikacji mObywatel albo w urzędzie gminy. Usługa cieszy się dużym zainteresowaniem.

- Przychodzi do nas wiele osób, aby zastrzec PESEL. Wszyscy boją się zostać ofiarami oszustw. Najwięcej mieszkańców pojawiło się w poprzednim roku, kiedy w mediach mówiono o tej możliwości oraz na początku czerwca, kiedy zmieniły się przepisy. Wówczas przychodziły do nas takie fale osób zainteresowanych, ale cały czas ktoś się pojawia w tej sprawie. W większości są to osoby starsze, jednak zdarzają się też młodsi, którzy przyznają, że nie ufają aplikacji mObywatel i chcą mieć pewność, że PESEL zostanie zastrzeżony. Sama procedura jest bardzo prosta. Petent podaje nam dowód, my drukujemy wniosek, który musi podpisać. Na koniec mieszkaniec dostaje jeszcze potwierdzenie z dokładną datą i godziną, kiedy PESEL został zastrzeżony. 

Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL

Procedura cofnięcia zastrzeżenia działa identycznie jak procedura zastrzegania. Warto pamiętać, że numer można odblokować najwcześniej pół godziny po zastrzeżeniu – powiedziała nam przedstawicielka urzędu miasta w Piastowie.

Usługa zastrzeżenia PESEL jest całkowicie darmowa. Każdy może zablokować i odblokować swój numer tyle razy, ile chce.

Niestety obecnie oszuści są bardzo aktywni. Wielu z nich stara się zdobyć nasze dane. Wykorzystują w tym celu fałszywe strony internetowe lub złośliwe oprogramowanie, które instaluje się w naszych komputerach po otwarciu załącznika w wiadomości mailowej. Niektórzy złodzieje dzwonią do swoich ofiar i podając się za pracowników banku, urzędników lub policjantów, starają się nakłonić je do przekazania wrażliwych danych. Za pomocą tak wyłudzonych informacji, przestępcy mogą nas okraść.

Dlatego dodatkowa ochrona przed oszustami może być bardzo przydatna. Każdy, kto skorzysta z usługi zablokowania danych, będzie mógł być spokojniejszy o to, że skradziony numer PESEL nie zostanie wykorzystany wbrew jego woli.

Zobacz także:

Ankieta: Konsekwencje zastrzeżenia numeru PESEL – tego się nie spodziewasz!

Czy uważasz, że zastrzeżenie numeru PESEL to dobry pomysł?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
WÓJT GMINY RASZYN OGŁASZA KONKURS NA WOLNE STANOWISKO  DYREKTORA ,,CENTRUM KULTURY RASZYN" WÓJT GMINY RASZYN OGŁASZA KONKURS NA WOLNE STANOWISKO DYREKTORA ,,CENTRUM KULTURY RASZYN"  WÓJT GMINY RASZYN OGŁASZA KONKURS NA WOLNE STANOWISKO  DYREKTORA ,,CENTRUM KULTURY RASZYN" IM. JANA PAWŁA II W RASZYNIE. Miejsce wykonywania pracy: siedziba ,,Centrum Kultury Raszyn" im. Jana Pawła II w Raszynie. ul. Aleja Krakowska 29A, 05-090 Raszyn oraz teren Gminy Raszyn. Wymiar czasu pracy: pełny etat Wymagania niezbędne dla kandydata: Wykształcenie wyższe magisterskie - preferowane wykształcenie: humanistyczne, ekonomiczne i pokrewne, pedagogiczne (przygotowanie pedagogiczne), zarządzanie  i marketing. Doświadczenie zawodowe - co najmniej 5 letni staż pracy rozumiany jako umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, działalność gospodarcza. Znajomość aktów prawnych: Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Ustawa o finansach publicznych, Ustawa Prawo Zamówień Publicznych,Ustawa o samorządzie gminnym. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych, Obywatelstwo polskie,Brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, Brak ukarania zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o  odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz.  104), Stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na w/w stanowisku,Umiejętność obsługi komputera oraz aplikacji biurowych. Wymagania dodatkowe: Umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji, kierowania zespołem, odpowiedzialność, dyspozycyjność, zdolności organizatorskie, komunikatywność, Ukończone studia typu MBA lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania,Znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie C1 oraz dodatkowego na poziomie komunikatywnym,Wiedza i doświadczenie w zakresie pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych na działalność kulturalną w tym środków z Unii Europejskiej, Doświadczenie w zakresie organizowania i prowadzenia imprez kulturalnych i przedsięwzięć promocyjnych, Doświadczenie w pracy z grupami młodzieżowymi, artystycznymi oraz z innymi  środowiskami twórczymi, Dyspozycyjność i komunikatywność, Prawo jazdy kat B i posiadanie samochodu osobowego, Zakres wykonywanych zadań na stanowisku: Zarządzanie instytucją kultury i reprezentowanie jej na zewnątrz, Organizacja bieżącej i długofalowej pracy "Centrum Kultury Raszyn” w Raszynie. Administrowanie budynkiem, Organizowanie imprez kulturalnych, Kierowanie gospodarką finansową instytucji i ponoszenie odpowiedzialności za jej prawidłowość, w tym opracowanie planu finansowego instytucji oraz dysponowanie środkami określonymi w planie, Sprawowanie funkcji pracodawcy wobec pracowników instytucji kultury, Współpraca z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, placówkami oświatowymi, zespołami amatorskimi, artystami i twórcami oraz mieszkańcami Gminy Raszyn. Oferty konkursowe winny zawierać: Kandydat zamierzający przystąpić do konkursu składa własnoręcznie podpisany  wniosek o przystąpienie do konkursu, zawierający: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu kandydata oraz zwięzłe umotywowanie zgłoszenia swojej kandydatury. List motywacyjny, Życiorys (CV) z uwzględnieniem dokładnego przebiegu pracy zawodowej, ewentualnie działalności twórczej, społecznej lub publicystycznej ze wskazaniem najważniejszych osiągnięć, Kserokopie dyplomów i świadectw dokumentujących posiadane wykształcenie, umiejętności, dokumenty poświadczające przebieg zatrudnienia (świadectwa pracy, zaświadczenia) oraz kopie dokumentów świadczących o dodatkowych kwalifikacjach, np. studia podyplomowe, kursy, staże, certyfikaty językowe itp. Wszystkie dokumenty powinny być poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem. Kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie, Oświadczenie kandydata, że korzysta z pełni praw publicznych, posiada pełną zdolność do czynności prawnych, Oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym, Oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, Oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z  dysponowaniem środkami publicznymi, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz.104), Kandydaci zobowiązani są do dostarczenia wraz z wymaganymi dokumentami pisemnego opracowania koncepcji funkcjonowania i rozwoju ,,Centrum Kultury Raszyn” im. Jana Pawła II w Raszynie.Termin i miejsce składania dokumentów:Wymagane dokumenty aplikacyjne (wniosek o przystąpienie do konkursu wraz z wymaganymi dokumentami) należy składać w zamkniętych kopertach z podanym adresem zwrotnym z dopiskiem „Konkurs na stanowisko Dyrektora ,,Centrum Kultury Raszyn" im. Jana Pawła II w Raszynie w terminie do dnia 12 lipca 2024 roku           (decyduje faktyczna data wpływu do Urzędu) na adres Urząd Gminy Raszyn, ul. Szkolna 2A, 05-090 Raszyn. Inne informacje: List motywacyjny winien być opatrzony klauzulą: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781). Konkurs przeprowadzi Komisja konkursowa powołana Zarządzeniem Nr 94/2024 Wójta Gminy Raszyn z dnia 24.06.2024 roku. Rozstrzygnięcie konkursu przewiduje się w ciągu 5 dni od daty zakończenia przeprowadzenia wszystkich rozmów kwalifikacyjnych. Dokumenty aplikacyjne, które wpłyną do Urzędu po upływie terminu oraz dokumenty niekompletne nie będą rozpatrywane. Dokumenty będące kserokopiami muszą być własnoręcznie poświadczone za zgodność z oryginałem. W przypadku wątpliwości co do treści dokumentów będących kopiami Komisja konkursowa może zażądać dostarczenia oryginału. Informacja o wyniku naboru będzie umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej. Wybrany kandydat zostanie zatrudniony na podstawie powołania, na czas określony - 3 lata, zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.W celu zapoznania się z warunkami organizacyjno-finansowymi działalności instytucji  kultury kandydaci mogą skontaktować się z Pierwszym Zastępcą Wójta do 10.07.2024r.  
Reklama
Reklama