W Szkole Podstawowej nr. 2 w Piastowie z dofinansowania Burmistrza Miasta Piastowa (w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych) realizowany jest projekt Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej. To właśnie tu, na zajęciach, szkoleni są nauczyciele z lokalnych szkół, którzy następnie przekażą swoją wiedzę tym najmłodszym. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęciowej z wydarzenia.
- Program Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest programem pomocy zdrowia psychicznego i jego profilaktyki. Składa się on z dziesięciu części, jak na przykład „Optymizm”, „Kreatywność”, „Wytrwałość”, „Zdrowie”, „Szczerość”, „Wdzięczność”, „Życzliwość” czy „Marzenia”, które realizujemy z dziećmi w grupach wiekowych od 4 do 8 klasy. Program wymaga od nas wdrożenia go w szkołach i jest cenną wartością, szczególnie w kontekście sytuacji życiowej wszystkich dzieci i dorosłych. Dziś na szkoleniu są obecni nauczyciele Szkoły Podstawowej nr. 2 i 3 w Piastowie, którzy będą dzielić się zdobytą wiedzą ze swoimi klasami – mówi nam koordynatorka projektu.
Dlaczego tak ważne jest uczyć dzieci od najmłodszych lat, jak radzić sobie ze stresem?
W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie, umiejętność radzenia sobie ze stresem jest nieoceniona. Dzieci, podobnie jak dorośli, doświadczają stresu, który może wynikać z różnych źródeł, takich jak presja szkolna, relacje z rówieśnikami czy zmiany w życiu rodzinnym. Wczesne nauczanie dzieci, jak radzić sobie z trudnymi emocjami, jest kluczowe dla ich zdrowia psychicznego i emocjonalnego.
O projekcie
Projekt “Emocjonalna Apteczka Pierwszej Pomocy” jest inicjatywą, która ma na celu wyposażenie dzieci w narzędzia niezbędne do radzenia sobie ze stresem i budowania odporności psychicznej. Program ten, skierowany do uczniów szkół podstawowych, opiera się na założeniach psychologii pozytywnej i koncepcji uważności (mindfulness). Dzieci uczą się, jak identyfikować i wyrażać swoje emocje, jak również jak wspierać innych w trudnych chwilach.
– Autorkami tego programu są Sylwia Wierzchowska i Elżbieta Nerwińska, a właścicielem projektu na terenie Polski jest „Pozytywna Edukacja” w Warszawie pod dyrekcją Elżbiety Nerwińskiej – dodaje Iwona Hudańska, trenerka programu.
Programy podobne do “Emocjonalnej Apteczki Pierwszej Pomocy” są realizowane w różnych krajach na całym świecie, często pod różnymi nazwami i z różnymi akcentami, ale z podobnymi celami. W Islandii inspiracją do powstania polskiego programu była m.in. inicjatywa Sigrun Danielsdottir, która zaprezentowała projekt “Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej dla dzieci” podczas Międzynarodowych Warsztatów dla koordynatorów programu Przyjaciele Zippiego w 2012 roku. Program ten skupia się na rozwijaniu umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami u dzieci.
Moja własna apteczka!
Jednym z głównych elementów programu jest tworzenie przez dzieci własnych “apteczek emocjonalnych”, które zawierają różnorodne techniki i strategie radzenia sobie ze stresem. W ramach zajęć dzieci uczą się m.in. technik relaksacyjnych, ćwiczeń oddechowych oraz sposobów na wyrażanie i kontrolowanie złości. Dzięki temu, w sytuacjach stresowych, mogą sięgnąć po odpowiednie narzędzia, które pomogą im odzyskać równowagę emocjonalną.
Nauczyciele realizujący program “Emocjonalna Apteczka Pierwszej Pomocy” przechodzą specjalistyczne szkolenia, które przygotowują ich do prowadzenia zajęć z dziećmi. Program jest nie tylko wsparciem dla uczniów, ale również dla nauczycieli, którzy zyskują nowe umiejętności i wiedzę na temat zdrowia emocjonalnego. Wprowadzenie takich programów do szkół jest inwestycją w przyszłość. Dzieci, które od najmłodszych lat uczą się, jak radzić sobie ze stresem, są lepiej przygotowane do wyzwań, jakie niesie życie. Mają większą szansę na rozwinięcie zdrowych nawyków emocjonalnych, co przekłada się na ich ogólne samopoczucie i sukcesy w dorosłym życiu.
- Szkoła Podstawowa nr. 2 w Piastowie po raz pierwszy realizuje projekt Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej. Program będzie realizowany w klasach drugich, trzecich, czwartych i piątych. Zadanie polega na tym, by pokazać młodzieży jak radzić sobie z emocjami i nauczyć ich nowych umiejętności społecznych tak, by ich relacje z rówieśnikami przebiegały w sposób konstruktywny. Też ważne, by relacje pomiędzy nauczycielem a dziećmi były budowane w środowisku wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa, byśmy wspólnie mogli osiągnąć dużą wspólnotę. Środki na projekt przeznaczyło Miasto Piastów, które dofinansowuje projekt Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej – opisuje psycholog szkolny, Pani Joanna Kaczanowska.
Projekt “Emocjonalna Apteczka Pierwszej Pomocy” to krok w stronę budowania społeczeństwa, w którym zdrowie emocjonalne jest równie ważne jak zdrowie fizyczne. Dzięki takim inicjatywom możemy wspierać dzieci w ich rozwoju i pomagać im stawać się silnymi, odpornymi i szczęśliwymi dorosłymi.
Napisz komentarz
Komentarze