Minister infrastruktury wydał decyzję, która daje zielone światło budowie zachodniej obwodnicy Grodziska.
O konieczności budowy obwodnicy miasta mówi się od lat. Sprawa napotykała szereg problemów. W połowie ubiegłego roku do ministerstwa wpłynęło sześć odwołań od decyzji o budowie drogi. Skargi dotyczyły przede wszystkim możliwości zabudowy działek i dostępu do drogi publicznej. Po długich negocjacjach udało się dojść do porozumienia z autorami odwołań i procedury mogły ruszyć od nowa. We wrześniu 2018 r. pojawiło się światełko w tunelu – udało się uzyskać Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Ten dokument teoretycznie powinien dać podstawy do ogłoszenia przetargu na budowę. Niezbędna jednak była decyzja ministerstwa, która uprawomocni ZRID. Tu zaś od miesięcy panowała cisza. Burmistrz Grzegorz Benedykciński nie krył zniecierpliwienia przedłużającymi się formalnościami. Zapowiadał również protest, jeśli sprawa będzie nadal tkwić w martwym punkcie.
Wreszcie w ubiegłą środę do grodziskiego magistratu wpłynęła informacja o pozytywnej decyzji dla ZRID. To oznacza, że można rozpoczynać procedury przetargowe.
Planowana obwodnica o długości ok. 7,4 km będzie przebiegać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 579 od węzła Grodzisk Mazowiecki na A2. Za strefą przemysłową, w Chlebni, droga zacznie odbijać na zachód, omijając granice miasta. Następnie droga poprowadzi przez Wólkę Grodziską, Kozery i Kozerki, a następnie Kałęczyn, gdzie połączy się ze starym przebiegiem DW579. Projekt zakłada budowę ciągów pieszych i skrzyżowań. Planowane są także trzy ronda: na przecięciu z ul. Logistyczną w strefie przemysłowej, ul. Orlicz-Dreszera w Kozerach oraz z ul. Radziejowicką w Kałęczynie. W trakcie prac trzeba będzie również przenieść istniejącą infrastrukturę podziemną.
Budowa obwodnicy pozwoli wyprowadzić tranzyt z miasta i rozładować korki na drogach dojazdowych do autostrady. Głównym inwestorem jest Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich i to do niego będzie teraz należeć rozpisanie i rozstrzygnięcie przetargu na budowę trasy. Szacowany koszt inwestycji wyniesie ok. 200 mln zł, z czego lwią część będą stanowić zabezpieczone już środki unijne. MZDW nie ukrywa, że chciałby podpisać umowy z wykonawcą jeszcze w tym roku. Jeśli przetargi przebiegną sprawnie i nie pojawią się kolejne przeszkody, zachodnią obwodnicą Grodziska Maz. pojedziemy w 2022 r.
Napisz komentarz
Komentarze