Reklama

Posprzątać krajobraz w Grodzisku

Posprzątać krajobraz w Grodzisku

Autor: fot. Urząd Gminy Grodzisk Maz.

Grodziski magistrat rozpoczął prace nad projektem uchwały krajobrazowej. Dokument ma uporządkować kwestie związane z reklamami znajdującymi się w przestrzeni publicznej.

Ten widok wszyscy doskonale znamy: ulice i fasady budynków upstrzone wszelakiej maści szyldami i banerami reklamowymi. Część z nich może i prezentuje się estetycznie, jednak w zdecydowanej większości przypadków reklamy są pstrokate czy wręcz tandetne. Oczywiście, każdy przedsiębiorca chce promować swój biznes. Panujące w większości polskich miast reklamowe bezhołowie doprowadziło jednak do chaosu godzącego w jakiekolwiek poczucie estetyki.

Z tego powodu kolejne samorządy decydują się wprowadzać regulacje dotyczące wielkości, ilości i wyglądu szyldów i banerów na ich terenie. Teraz dołącza do nich Grodzisk Mazowiecki. Władze gminy przeprowadziły właśnie wśród mieszkańców konsultacje na ten temat. Przygotowana przez magistrat ankieta składała się z kilkunastu pytań dotyczących m.in. dopuszczalnej ilości szyldów na elewacji jednego budynku czy umieszczania obok siebie banerów o różnych formatach. Teraz włodarze pochylą się nad opiniami mieszkańców. – Kolejnym etapem konsultacji społecznych jest wyłożenie do publicznego wglądu projektu uchwały. Nastąpi ono w okresie wakacyjnym i będzie trwało minimum 5 tygodni – informuje magistrat.
 

Czytaj także: Grodzisk Mazowiecki i Podkowa Leśna z nagrodami dla najlepszych samorządów


Władze gminy zapowiadają przygotowanie przepisów z podziałem na dwa obszary – teren całej gminy oraz obszar centrum Grodziska. Ten drugi miałby obejmować tereny: od północy - do torów kolejowych, od zachodu - ulicą Okulickiego, od południa - ulicami Sienkiewicza, Montwiłła, Cichą, Wólczyńską, Żyrardowską, od zachodu - wzdłuż rzeki Mrówna, następnie zamknięcie do torów na północy. Co istotne, do nowych przepisów trzeba będzie dostosować również reklamy już istniejące. Ile czasu będą mieli przedsiębiorcy, by uporządkować swoje szyldy? Dokładny czas doprecyzują tworzone właśnie przepisy, wiadomo jednak, że będzie to minimum rok od wejścia dokumentu w życie.


 

Za i przeciw


Idea wprowadzania przepisów porządkujących reklamy w przestrzeni publicznej od początku wywołuje dyskusje. Według większości mieszkańców, uchwały krajobrazowe pomagają opanować chaos reklamowy. Są jednak również i przeciwnicy, którzy obawiają się, że zakaz umieszczania reklam będzie szkodliwy dla lokalnych sklepów czy zakładów.

Wbrew temu, co twierdzą niektórzy przedsiębiorcy, uchwała krajobrazowa nie ma na celu ograniczania ich możliwości do reklamowania swojej firmy. Jej głównym założeniem jest uporządkowanie przestrzeni publicznej. Płynące z kolejnych miast przykłady pokazują, że dobrze skonstruowane przepisy pozwalają na skuteczną reklamę bez uszczerbku dla estetyki otoczenia. Doskonałym wzorem, jak może wyglądać miasto z uporządkowaną reklamą, jest Gdańsk. Dzięki wdrożonej trzy lata temu uchwale udało się okiełznać banerowo-szyldową pstrokaciznę. Teraz większość reklam jest stonowana, królują gustowne szyldy. Dzięki temu udało się odsłonić schowane za reklamami historyczne elewacje i nieco odzyskać hanzeatycki klimat miasta.

Uchwały krajobrazowe obowiązują już również po sąsiedzku – stosowne przepisy wprowadził już jakiś czas temu Milanówek. W Podkowie Leśnej kwestie reklam w przestrzeni publicznej są regulowane w planach zagospodarowania, jednak i tu Rada Miasta pod koniec ubiegłego roku podjęła decyzję o rozpoczęciu prac nad odrębną uchwałą.

Jak w przyszłości będą wyglądać szyldy i banery reklamowe w Grodzisku? Wiele zależy od wyników ankiety i decyzji magistratu, które wpłyną na ostateczny kształt opracowywanej uchwały. Treść projektu dokumentu powinniśmy poznać już w wakacje.


Magistrat przeprowadził wśród mieszkańców ankietę, w której pytał m.in. o umieszczanie kilku reklam na jednym budynku
fot. Urząd Gminy Grodzisk Maz.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Reklama
Reklama