Grodziski magistrat zachęca mieszkańców do korzystania z elektronicznej wersji karty mieszkańca. Dokument można pobrać na telefon.
Samorządy nieustannie zachęcają mieszkańców, by odprowadzali podatki w miejscu zamieszkania. Często jest bowiem tak, że zmieniając adres nie meldujemy się pod nowym adresem, nie zmieniamy również urzędu skarbowego, w którym się rozliczamy. W efekcie nasze podatki trafiają do gminy, z której wyjechaliśmy, nie zaś do tej, w której faktycznie mieszkamy. Dlaczego jest to tak ważne? Z naszego podatkowego tortu 38% trafia do gminy, w której się rozliczamy. Rachunek jest zatem prosty: im więcej osób rozliczy swój podatek w danej gminie, tym wyższe będą dochody samorządu. A co za tym idzie – władze będą mogły zrealizować więcej inwestycji. Remonty dróg, rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, budowa nowych szkół czy rewitalizacja terenów zielonych – to wszystko jest możliwe właśnie dzięki wpływom z podatków. To szczególnie istotne dla gmin leżących w tzw. obwarzanku warszawskim. Tu bowiem odsetek ludności napływowej jest najwyższy. Za wzrostem zaludnienia musi iść szybki rozwój infrastruktury. A na to potrzebne są pieniądze. O te zaś trudno, jeśli podatki nie „idą” za mieszkańcem i trafiają do gminy, z której do nas przyjechał.
Aby nakłonić mieszkańców do rozliczania PIT lokalnie, samorządy chętnie sięgają po karty mieszkańca. Mechanizm jest prosty: mieszkańcy, którzy są zameldowani w danej gminie bądź wskazują ją jako adres zamieszkania w rozliczeniu podatkowym, mogą liczyć na niższe ceny biletów komunikacji miejskiej, tańsze wejściówki do kina czy na basen. Przysługuje im również pierwszeństwo np. w zapisach dzieci do placówek oświatowych.
Taki system od kilku lat działa również w Grodzisku Mazowieckim. Władze gminy zachęcają mieszkańców, by korzystali z elektronicznej Karty Mieszkańca. – Polecamy wyrabianie Grodziskiej Karty Mieszkańca przez Internet – bez wychodzenia z domu, bez czekania. Kartę elektroniczną można pobrać na smartfon i po jej okazaniu wszystkie zniżki będą udzielane tak samo, jak na kartę wydrukowaną – zachęcają urzędnicy. Jest to o tyle praktyczne rozwiązanie, że pozwala zapobiec zgubieniu dokumentu. A co za tym idzie – uniknąć niepotrzebnych kosztów. Wyrobienie duplikatu zgubionej karty wiąże się bowiem z opłatą w wysokości 5 zł.
Aby wyrobić Kartę Mieszkańca, wystarczy wejść na stronę www.kartamieszkanca.grodzisk.pl i założyć konto w systemie. Będzie nam do tego potrzebny skan lub wyraźne zdjęcie pierwszej strony naszego rozliczenia podatkowego. Dzieci otrzymują uprawnienie do karty na podstawie weryfikacji rodzica. Po akceptacji wniosku wchodzimy na panel mieszkańca, gdzie możemy dodać kartę do naszego portfela Google Pay lub Apple Wallet.
Więcej informacji uzyskamy w punktach informacyjnych w Centrum Informacji Turystycznej (Galeria PKP) oraz Mediatece.
Napisz komentarz
Komentarze