Progi zwalniające na ul. Krasowej, Malinowej i Poziomkowej, tego domaga się nasz czytelnik. Dlaczego Gmina nie chce ich tam zainstalować? Czy chodzi o pieniądze? Zmianę w projekcie? A może zdaniem Zarządu Dróg nie ma takiej potrzeby?
Nasz czytelnik napisał – Kilka lat temu ulica Kresowa/Malinowa/Poziomkowa otrzymały nowe nawierzchnie z kostki brukowej, niestety na ten moment nie zainstalowano progów zwalniających, które mogły ostudzić zapędy „rajdowców” – ulica Kresowa, to 500m prostej drogi w kostce i niejednokrotnie pojazdy rozwijają tutaj 100km/h. Problem był zgłaszany
do gminy – ale za każdym razem odpowiedź jest taka sama – projektant nie przewidział progów, więc takie nie zostaną zamontowane. – Czy progi powinny tam być?
Progi to nie rozwiązanie
Z panem Piotrem Jaskowskim z Wydziału Zarządzania Drogami Gminnymi Urzędu Miejskiego w Grodzisku, spotkaliśmy się na skrzyżowaniu ul. Kresowej i Morelowej, a następnie poszliśmy na skrzyżowanie Malinowej i Jaworowej, niedużych ulic na osiedlu domów jednorodzinnych.
– W tym roku otrzymaliśmy od mieszkańców zgłoszenie domagające się instalacji progów na Malinowej w przypadku pozostałych ulic nie było zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa
ruchu drogowego – mówi Piotr Jaskowski.
– Na ulicy Kresowej zgodnie z oznakowaniem (znak D-40), obowiązuje strefa zamieszkania – co wiąże się z ograniczeniem prędkości do 30 km/h oraz zakazem parkowania poza
miejscami wyznaczonymi. Jeżeli ktoś świadomie łamie przepisy i przekracza prędkość jadąc 100km/h w strefie zamieszkania to próg zwalniający również nie rozwiąże problemu. Pojawi się natomiast problem nagłego hamowania i dynamicznego przyśpieszania pojazdów.
Chodnik na Malinowej
– Instalacje progów na Malinowej zaopiniowaliśmy negatywnie z uwagi na chodnik w pasie drogowym. Odseparowanie ruchu pieszego w wystarczającym stopniu zapewnia odpowiedni
poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. – mówi Piotr Jaskowski.
Wydział Zarządzania Drogami Gminnymi dostaje dużo zgłoszeń od mieszkańców domagających się progów zwalniających lub innych działań mających na celu podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zazwyczaj do zgłoszenia, załączony jest opis nagminnego łamania przepisów i zagrożeń z nich wynikających.
– W Zarządzie Dróg mamy świadomość, że w naszej kulturze wszelkie znaki i ograniczenia są traktowane raczej jako sugerujące, a nie obowiązujące. Zarządca Drogi ma za zadanie zapewnić bezpieczną infrastrukturę drogową, poprzez prawidłowe oznakowanie i bieżące utrzymanie drogi. Obowiązująca organizacja ruchu na wskazanych ulicach zapewnia bezpieczeństwo ruchu drogowego i nie wymaga dodatkowych działań. Chciałbym podkreślić, że Zarządca Drogi nie odpowiada za nieprawidłowe użytkowanie infrastruktury i
łamanie przepisów ruchu drogowego, to Policja i Straż Miejska ma kompetencje do dyscyplinowania kierowców.
Przeciwnicy progów
– Lokalizacja progów zwalniających posiada grono zwolenników, ale i przeciwników – mówi Piotr Jaskowski.
– Przykładowo na ul. Marsa, z uwagi na zwiększone natężenie ruchu drogowego, związane z budową obwodnicy i ruchem wahadłowym na głównych ciągach komunikacyjnych, zlokalizowano progi na wniosek mieszkańców. Bezpośrednio po zamontowaniu progów, do
Wydziału zgłoszono prośby o usunięcie lub przesunięcie progów.
Lokalizacja progu zwalniającego wiąże się z zwiększeniem poziomu hałasu poprzez nagłe hamowanie, przyspieszanie lub drgania w przypadku pojazdów ciężarowych. Obecnie Wydział Zarządzania Dróg, przed zamontowaniem progów zwalniających wymaga
od wnioskodawcy zebrania podpisów mieszkańców w bezpośredniej strefie
oddziaływania progu. Często to Radny lub Sołtys danego obrębu, pełni rolę koordynatora i wnioskuje do Burmistrza o interwencję.
– Gdyby urząd realizował każde zgłoszenie to zamienilibyśmy się w gminę progów zwalniających, a to też nie byłoby bezpieczne – mówi Jaskowski.
– Są jednak miejsca, gdzie progi mają uzasadnienie. Każda sprawa w Wydziale Zarządzania Drogami Gminnymi jest traktowana indywidualnie, odpowiedź zawsze poprzedzona jest weryfikacją zgłoszenia w terenie. Proszę czytelników o zgłaszanie miejsc wymagających
zmian organizacji ruchu drogowego w celu podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego w formie tradycyjnej lub poprzez dedykowane narzędzie: https://e-urzad.grodzisk.pl/zgloszenia/dodaj w kategorii „Organizacja ruchu, oznakowanie i utrzymanie dróg gminnych” lub „Drogi gminne”.
Napisz komentarz
Komentarze