Wiele firm, zwłaszcza należących do zagranicznych sieci, utrzymało pracę zdalną od początku lockdownu. Jak w tej sytuacji odnajdują się pracownicy, jakie dostrzegają plusy i minusy pracy w domu - zapytała respondentów firma doradcza CBRE.
40 % pracowników przyznało, że praca zdalna jest dla nich bardziej męcząca, a 37% narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
28 procent ankietowanych pracowników podkreśla niższą jakość domowego biura w stosunku do wymagań związanych z wykonywanymi zadaniami. Pracownicy poproszeni przez CBRE o uporządkowanie wyzwań na pierwszym miejscu wskazali brak dostępu do dokumentów papierowych, które muszą być przechowywane w biurze. Na drugim miejscu znalazło się słabe łącze internetowe, a na trzecim brak odpowiedniego stanowiska pracy w domu.
Oszczędność czasu i pieniędzy
Jednak raport CBRE "Praca z domu czy z biura?" przyniósł też pozytywne wnioski. Dzięki doświadczeniom z pracy w okresie pandemii 51 % osób jest bardziej samodzielnych, 50 % ma większą kontrolę nad organizacją pracy, a 44 % uznało, że jest bardziej produktywnych i odpowiedzialnych za dostarczane rezultaty biznesowe.
Według raportu praca zdalna wpływa pozytywnie także na niektóre aspekty życia pracowników: daje możliwość oszczędzenia czasu i pieniędzy na dojazdy, pozwala spędzać więcej czasu z rodziną i zapewnia więcej miejsca na zaaranżowanie dnia zgodnie z własnymi potrzebami.
- Na nowo układamy zawodową codzienność. Wiemy już, że nasza przyszłość to różnie interpretowany model hybrydowy, który czerpie to co najlepsze z potencjału dwóch światów: biura i strefy zdalnej. Warto zweryfikować dotychczasowe doświadczenia i zastanowić się, co działa, a co wymaga korekty i usprawnień – ocenia cytowana w raporcie szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE Małgorzata Niewińska. Podkreśla jednak, że mimo obecnej sytuacji, biura są nam nadal potrzebne. - Warto wykorzystać czas transformacji na przemyślenie aktualnej strategii środowiska pracy: co faktycznie przyciąga pracowników do organizacji, dlaczego chcą lub nie przychodzić do biura oraz co powinniśmy zmienić, aby ich do tego zachęcić – radzi Niewińska. Wskazuje, że biuro powinno stanowić dziś nie tylko przestrzeń, w której wykonywana jest praca, ale być miejscem tworzenia społeczności, integracji i wzmacniania relacji.
Badania do raportu CBRE "Praca z domu czy z biura?" zostały przeprowadzone w trzecim kwartale 2021 roku z wykorzystaniem panelu badawczego Ariadna. W trwającej przez ok. miesiąc ankiecie wzięło udział 617 respondentów, w 78 proc. zatrudnionych w firmach międzynarodowych. 70 proc. ankietowanych pracuje w firmach zatrudniających ponad 100 osób.
Napisz komentarz
Komentarze