Przez ostatni tydzień miasto oznaczało reklamy niezgodne z uchwałą naklejkami: „Reklama do usunięcia”. Celem było ułatwienie i przypomnienie mieszkańcom o konieczności przestrzegania przepisów. Mieszkańcy, którzy nie oczyszczą swoich płotów i parkanów oraz ścian budynków, o ile są one zabytkami, z banerów i reklam niezgodnych z przepisami uchwały krajobrazowej, mogą zapłacić znaczne kary. Grozi im to już od 12 maja. W razie wątpliwości dotyczącej konkretnej reklamy czy banera można skorzystać z konsultacji, zwracając się z pytaniami na adres: [email protected] lub dzwoniąc na numer 22 463 46 09, lub 22 755 55 34 wew. 251.
Jakie banery trzeba usunąć?
Reklama nie może zostać na płocie, jeśli nie mieści się na jednym jego przęśle, czyli od słupka do słupka. Podobnie musi zostać zdjęty baner, jeśli znajduje się bliżej niż 6 m od wolnostojącej reklamy np. przy drodze.
Trzecia zasada mówi, że nawet jeśli dwie poprzednie są spełnione, ale ogrodzenie czy zabytkowy dom stoi w centrum miasta – baner nie może się na nich znajdować. Mieszkańcy, którzy mają na swoich płotach czy ścianach zabytkowych domów reklamy, powinni sprawdzić, jaki obszar miasta uchwała krajobrazowa uznaje za centrum. Nie pokrywa się on z tym, jaki jest za nie potocznie uważany. Centrum w myśl uchwały krajobrazowej to znacznie większa część miasta. Mapę tego obszaru, na którym banerów nie wolno zawieszać, mieszkańcy mogą znaleźć na stronie www. krajobraz.grodzisk.pl. Warto tam spojrzeć, gdyż centrum to nie tylko Deptak i plac Wolności.
Uporządkowana przestrzeń
Choć dopiero kilka tygodni minęło, od kiedy mieszkańcy zaczęli realizować jej przepisy, uchwała krajobrazowa już wiele zmieniła w estetyce miasta. Informacyjny chaos zaczął się zmniejszać. Widać to zwłaszcza w centrum. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż jak wynika z danych urzędu miejskiego, tylko na ogrodzeniach stojących przy głównej drodze prowadzącej przez Grodzisk Mazowiecki, znajdowało się ponad 50 banerów i reklam, które były niezgodne z tą uchwałą.
Zdjęcia pokazujące, jak wyglądało ogrodzenie przed i jak wygląda po zdjęciu banera czy reklamy, można nadal nadesłać na adres mailowy urzędu: [email protected]. Warto to zrobić też dlatego, że dla 30 pierwszych, którzy uporządkują swoje banery i reklamy, miasto przygotowało sadzonki bluszczy, którymi będą mogli wypełnić puste miejsca po banerach czy reklamach na swoich płotach, czy parkanach.
W przyszłym roku pozostali
Uporządkowanie reklam, które znajdują się w innych miejscach np. na ścianach domów, które nie są zabytkami, będzie konieczne w przyszłym roku.
Uchwała Krajobrazowa ma na celu upiększenie miasta poprzez oczyszczenie go z nieestetycznych reklam. Została przyjęta po szeregu konsultacji i zmian już w ubiegłym roku. Uchwała nie zabrania reklamowania się, nie każe likwidować banerów, ale po prostu je porządkuje.
Napisz komentarz
Komentarze