Reklama

O zielonej energii, polityce taryfowej oraz inwestycjach taborowych

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Sejmiku Województwa Mazowieckiego Anna Katarzyna Brzezińska zwołała posiedzenie w Izbie Pamięci Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) w Grodzisku Mazowieckim. Radni sejmiku wraz z przedstawicielami spółek WKD i Kolei Mazowieckich (KM) rozmawiali o polityce taryfowej oraz inwestycjach taborowych.
O zielonej energii, polityce taryfowej oraz inwestycjach taborowych
Posiedzenie komisji odbyło się w Izbie Tradycji WKD

Autor: Sejmik Województwa Mazowieckiego

Źródło: Sejmik Województwa Mazowieckiego

Przewodnicząca poruszyła również temat kosztów energii elektrycznej oraz możliwości wykorzystania do celów przewozowych energii odnawialnej. Prezes WKD Michał Panfil wspomniał także o remontach prowadzonych na liniach kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i związanych z tym ograniczeniach w kursowaniu WKD w obrębię m.in. Dworca Warszawa-Zachodnia.

Farma fotowoltaiczna dla WKD

Pozyskiwanie energii odnawialnej do celów przewozowych jest szeroko analizowane przez spółkę WKD. Podjęto już działania – jak wyjaśnił członek zarządu Tomasz Tretter – polegające na rozpoznaniu rynku i możliwości ulokowania farmy fotowoltaicznej w niedalekiej odległości od linii kolejowej lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych w tej dziedzinie firmach. Nie przyniosło to jednak oczekiwanych rezultatów. Aby jeździć w 100 proc. na zielonej energii spółka potrzebuje farmy o mocy 10 MW. Obecnie istnieją możliwości ulokowania paneli fotowoltaicznych na parkingach WKD w Michałowicach i Otrębusach, z których można byłoby uzyskać około 2 MW. Spółka brała też pod uwagę możliwość wykorzystania terenów Szpitala Kolejowego im. dr med. Włodzimierza Roeflera w Pruszkowie.

Przewodnicząca zaproponowała komisji wystąpienie z wnioskiem do Zarządu Województwa Mazowieckiego o rozpatrzenie możliwości wsparcia działań zarządu WKD w zakupie oraz udzielenia pomocy finansowej i prawnej.

Radni przegłosowali wniosek, podkreślając że „polityka taryfowa jest ściśle związana z kosztami przewozów, a tym samym z zakupem energii elektrycznej. Propozycja zarządu WKD oraz ich dążenia do zakupu spółki, której przedmiotem działalności będzie produkcja energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych i sprzedaży tej energii dla tego przewoźnika, pozwoli na uzyskanie stabilnego odbioru energii oraz niskiej ceny. Dodatkowo dzięki fotowoltaice spółka uniezależni się od komercyjnych dostawców energii elektrycznej i rosnących cen prądu, pozwalając na długofalowe utrzymanie cen biletów na tym samym poziomie.”

Warszawska Kolej Dojazdowa kursuje na 33-kilometrowej linii od Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Powstała w grudniu 1927 r. jako Elektryczna Kolej Dojazdowa. Od 2007 r. stała się spółką samorządową. WKD rocznie przewozi prawie 6,7 mln pasażerów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Reklama
Reklama