Przewodnicząca poruszyła również temat kosztów energii elektrycznej oraz możliwości wykorzystania do celów przewozowych energii odnawialnej. Prezes WKD Michał Panfil wspomniał także o remontach prowadzonych na liniach kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i związanych z tym ograniczeniach w kursowaniu WKD w obrębię m.in. Dworca Warszawa-Zachodnia.
Farma fotowoltaiczna dla WKD
Pozyskiwanie energii odnawialnej do celów przewozowych jest szeroko analizowane przez spółkę WKD. Podjęto już działania – jak wyjaśnił członek zarządu Tomasz Tretter – polegające na rozpoznaniu rynku i możliwości ulokowania farmy fotowoltaicznej w niedalekiej odległości od linii kolejowej lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych w tej dziedzinie firmach. Nie przyniosło to jednak oczekiwanych rezultatów. Aby jeździć w 100 proc. na zielonej energii spółka potrzebuje farmy o mocy 10 MW. Obecnie istnieją możliwości ulokowania paneli fotowoltaicznych na parkingach WKD w Michałowicach i Otrębusach, z których można byłoby uzyskać około 2 MW. Spółka brała też pod uwagę możliwość wykorzystania terenów Szpitala Kolejowego im. dr med. Włodzimierza Roeflera w Pruszkowie.
Przewodnicząca zaproponowała komisji wystąpienie z wnioskiem do Zarządu Województwa Mazowieckiego o rozpatrzenie możliwości wsparcia działań zarządu WKD w zakupie oraz udzielenia pomocy finansowej i prawnej.
Radni przegłosowali wniosek, podkreślając że „polityka taryfowa jest ściśle związana z kosztami przewozów, a tym samym z zakupem energii elektrycznej. Propozycja zarządu WKD oraz ich dążenia do zakupu spółki, której przedmiotem działalności będzie produkcja energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych i sprzedaży tej energii dla tego przewoźnika, pozwoli na uzyskanie stabilnego odbioru energii oraz niskiej ceny. Dodatkowo dzięki fotowoltaice spółka uniezależni się od komercyjnych dostawców energii elektrycznej i rosnących cen prądu, pozwalając na długofalowe utrzymanie cen biletów na tym samym poziomie.”
Warszawska Kolej Dojazdowa kursuje na 33-kilometrowej linii od Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Powstała w grudniu 1927 r. jako Elektryczna Kolej Dojazdowa. Od 2007 r. stała się spółką samorządową. WKD rocznie przewozi prawie 6,7 mln pasażerów.
Napisz komentarz
Komentarze