Kolejarze przymierzają się również do kompleksowej przebudowy Warszawskiej Linii Średnicowej. Przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Wybudowane zostaną nowe przystanki: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują zakończenie prac na stacji Warszawa Zachodnia w 2024 r. W przyszłym roku prowadzone będą postępowania przetargowe na modernizację stacji Warszawa Wschodnia, a następnie na poszczególne odcinki Linii Średnicowej. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja stacji Warszawa Wschodnia. Następnie, od połowy 2025 r. do połowy 2027 r., nastąpi realizacja prac w tunelu dalekobieżnym, zaś od połowy 2027 r. do połowy 2029 r. w tunelu podmiejskim.
Efektami przebudowy linii średnicowej w Warszawie będą m.in. poprawa oferty przewozowej, czyli zwiększenie przepustowości do 24 par pociągów w godzinach szczytu na linii podmiejskiej i 20 par pociągów w godzinach szczytu na linii dalekobieżnej. Zwiększy się atrakcyjność kolei dzięki budowie nowych przystanków oraz poprawi się komfort podróżowania. Powstaną nowe węzły przesiadkowe, m.in. w rejonie stacji Warszawa Śródmieście (z łącznikiem do Metra), w rejonie ronda de Gaulle’a, w rejonie ul. Solec i Wybrzeża Kościuszkowskiego (połączenie z Powiślem i bulwarami wiślanymi).
Cała obecna infrastruktura Warszawskiej Linii Średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Kolejarze przekonują, że dalsza jej eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów. Niestety dla podróżnych z Grodziska Mazowieckiego, Milanówka, Brwinowa, Pruszkowa oznaczać to będzie nowe utrudnienia.
Napisz komentarz
Komentarze