Oszustwa z wykorzystaniem telefonów nazywamy obecnie vishing-iem (z ang. voice phishing). Policjanci po raz kolejny prosi o ostrożność i rozwagę.
- Pamiętajmy, że metod, które stosują przestępcy, jest wiele, ale na przestępstwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych narażony jest każdy z nas! Jeśli rozmówca będzie żądał od nas danych osobowych lub podjęcia pewnych działań (np. zainstalowania aplikacji, zlecenia przelewu, wypłacenia gotówki) należy natychmiast rozłączyć się i zadzwonić lub udać się do najbliższej placówki banku, a w przypadku udostępnienia informacji także poinformować policję o zaistniałym zdarzeniu – przypomina policja na swojej stronie internetowej.
Najpopularniejsze metody działań oszustów to:
- Metoda na wnuczka (np. wypadek, zepsuty telefon, pilnie potrzebne pieniądze).
- Metoda na policjanta, lekarza (np. zatrzymanie członka rodziny, próba kradzieży naszych pieniędzy, pilna konsultacja lekarska).
- Metoda na przedstawiciela banku i pomoc techniczną (np. zablokowanie naszych środków finansowych).
- Metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji (np. problem z wypłaceniem emerytury).
Podczas rozmowy powinniśmy zwrócić uwagę na zachowania naszego rozmówcę, które służą wymuszenia u nas szybkie podjęcie jakiejś decyzji (ponaglenia, że musimy natychmiast wypłacić pieniądze, inaczej je stracimy lub jeżeli od razu nie przekażemy naszych danych, stanie się coś złego).
Policja radzi w kilku krokach, jak nie zostać ofiarą vishing-u:
- Nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji, nie działaj pod presją czasu.
- Unikaj odbierania telefonu słowami: „Tak, słucham”.
- Rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę. Zadzwoń pod numer instytucji, która rzekomo się z Tobą kontaktuje lub odwiedź jej oddział. W przypadku telefonu od rodziny skontaktuj się bezpośrednio z osobą, za którą podają się oszuści.
- Porozmawiaj z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie.
- Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, których nie rozumiesz lub wydają Ci się podejrzane. Zwracaj uwagę na błędy językowe lub inny akcent.
- Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.
- Nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia.
- Nie przekazuj żadnych pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego. Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. Poproś zaufaną osobę, aby pomogła Ci wypełnić formularz i przesłać zgłoszenie. Podejrzane wiadomości SMS możesz przekazać na numer bezpłatny numer 8080
- Pamiętaj: żaden bank, policja, firma ani instytucja nie będą prosić o pieniądze, ani o podanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. Jeśli dzwoniący tego wymaga, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę instytucji, za przedstawiciela której ktoś się podawał.
Napisz komentarz
Komentarze