W zeszłym roku z grodziskich płotów zostało zdjęte prawie 90 procent banerów i reklam, które były niezgodne z przepisami uchwały krajobrazowej przyjętej przez radę miasta w 2022 roku. Okazało się, że większość z nich była już niepotrzebna, nieaktualna lub nieczytelna. Burmistrz Grzegorz Benedykciński podziękował mieszkańcom, którzy zaakceptowali i zrealizowali pierwszy etap uchwały, dzięki czemu odsłonięte zostało piękno ich miasta ukrytego za chaosem reklam.
Czas na witryny i ściany
Szyldy na budynkach oraz te wolno stojące, jak również reklamy zawieszone na witrynach sklepów muszą w tym roku zostać dostosowane do nowych zasad. Pierwsza z nich to symetria. Szyldy nad wejściami i oknami mają być zawieszone symetrycznie, a także mieć ten sam format czy wielkość, jeśli w budynku mieści się kilka podmiotów. Druga zasada to cztery kolory. Szyldy mogą być wykonane z użyciem tylko określonych barw plus biały i czarny.
– Standard czterech kolorów nie pozwala na to, aby na szyldach były fotografie – dodaje Monika Kwiczak z urzędu miasta. Mogą się więc na nich znajdować tylko napisy i logo. Kolejna zasada mówi, że reklamy nie mogą zasłaniać elementów architektury jak balkony czy filary. A gdy pojawiają się w witrynach, to mogą zajmować nie więcej powierzchni niż 30 proc. Tymczasem jak mówi Monika Kwiczak to najczęstszy błąd: zasłanianie prawie całych witryn reklamami, grafikami itd. W rezultacie nie widać co dany sklep sprzedaje.
Pomoc grafika i ulotka
Billboardy, tablice, pylony, flagi mogą być maximum trzy na jednej nieruchomości. Odległość między reklamami o tej samej powierzchni w zależności od ich wielkości jest także ściśle określona w uchwale. Ponieważ te zasady nie są tak oczywiste, miasto przygotowało ulotkę ze szczegółowymi informacjami, jak szyldy i reklamy wolnostojące powinny być usytuowane. A także jaki mogą mieć kształt i w jakiej odległości od siebie być eksponowane.
Gmina oferuje także mieszkańcom bezpłatne konsultacje, czyli pomoc grafika przy zaprojektowaniu zmian. Zgłoszenia z prośbą o nią można wysyłać na adres [email protected]. Aby zachęcić mieszkańców, do realizacji uchwały gmina przygotowała także konkurs, w którym może wziąć udział każdy, kto uważa, że uporządkował szyldy i reklamy zgodnie z zasadami uchwały. Raz w miesiącu komisja powołana przez miasto będzie wyłaniać zwycięzcę, który otrzyma nagrodę w wysokości 3 tys. zł. W ten sposób można zyskać zwrot kosztów poniesionych na wymianę szyldów. LINK DO KONKURSU
Napisz komentarz
Komentarze