Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy pieśni Hildegardy z Bingen, pierwszej znanej kompozytorki. Hildegarda żyła w XII wieku, była zakonnicą, ale także prekursorką i wizjonerką w wielu dziedzinach m.in. w filozofii, medycynie i właśnie w muzyce. Pieśni, które komponowała w czasach królowania chorału gregoriańskiego, są od ogólnie przyjętego wzoru melodyjnie bogatsze i ciekawsze.
Jak zapowiada dyrektor festiwalu Marcin Markowicz, w każdym festiwalowym koncercie znajdzie się jeden utwór napisany przez kobietę.
Siostra Mendelssohna
Publiczność usłyszy także kompozycje Funny Mendelssohn, która tworzyła tak, jak żyła, w cieniu swojego brata, autora Marszu Mendelssohna. Zdaniem muzykologów Funny pozostała nieznana, choć pisała niezwykle pięknie. W malowniczym pałacu w Radziejowicach będzie także można usłyszeć utwór XIX-wiecznej, francuskiej pianistki i kompozytorki Louise Farrenc, a także angielskiej autorki muzyki romantycznej Rebeccy Clarke. Podczas festiwalu nie zabraknie także utworów żyjących twórczyń. Pierwszą z nich jest pochodząca z rodziny rosyjsko-tatarskiej Sofia Gubaidulina. Drugą absolwentką warszawskiej i haskiej akademii Hanna Kulenty, zdobywczyni wielu międzynarodowych nagród.
W tym roku festiwal to nie tylko sześć koncertów muzyki klasycznej, ale także pokaz aktorski przygotowany przez znakomitego aktora i pedagoga Cezarego Kosińskiego. Będzie to inscenizacja „Idioty“ Dostojewskiego, która można będzie zobaczyć w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach. Festiwal Ensemble składa się z części warsztatowej, skierowanej do studentów szkół artystycznych z Polski i zza granicy, oraz z części otwartej przygotowanej dla publiczności.
Z Książa na Mazowsze
Przez 18 lat Festiwal Ensemble odbywał się w Zamku Książ w Wałbrzychu. W 2022 roku został przeniesiony do Radziejowic. Pałac, Dwór Modrzewiowy, Nowy Dom Sztuki oraz wiele innych miejsc wchodzących w skład radziejowickiego kompleksu – to dobra sceneria dla festiwalowych wydarzeń, ale także wypoczynku w estetycznym i przyjaznym miejscu.
Program XXI Festiwalu Ensemble
31 sierpnia do 8 września 2024 roku
Nowy Dom Sztuki – Pałac w Radziejowicach
Sobota 31 sierpnia, 19.00
Hildegarda z Bingen – Improwizacje
Mieczysław Wajnberg – „Improwizacja i Romans” na kwartet smyczkowy
Erwin Schulhoff – 5 Utworów na kwartet smyczkowy WV 68 (1923)
Théodore Dubois – Kwintet F-dur na obój, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian
Niedziela 1 września
Fanny Mendelssohn-Hensel – Kwartet smyczkowy Es-dur
Benjamin Britten – Phantasy Quartet f-moll op. 2 (1932)
Alexander von Zemlinsky – Trio fortepianowe d-moll op.
Wtorek 3 września
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet smyczkowy g-moll KV 516
Enrique Granados – Kwintet fortepianowy g-moll op. 49
Louise Farrenc – Kwintet fortepianowy a-moll op. 30
Środa 4 września
Joseph Haydn – Kwartet smyczkowy Es-dur op. 33 nr 2
Rebecca Clarke – Trio fortepianowe (1921)
Arnold Bax – Kwintet obojowy GP. 258
Piątek 6 września
Johann Nepomuk Hummel – Trio fortepianowe Es-dur op. 12
Hanna Kulenty – „Fado” na trio fortepianowe (2018)
Johannes Brahms – I Sekstet smyczkowy B-dur op. 18
Sobota 7 września
Fiodor Dostojewski – „Idiota” (opr. Cezary Kosiński)
Justyna Fabisiak, Natalia Gadomska, Klaudia Kuźmińska
Niedziela 8 września
Ludwig van Beethoven – Wariacje G-dur na temat „Ich bin der Schneider Kakadu” op. 121a na trio fortepianowe
Sofia Gubaidulina – Kwartet smyczkowy nr 2 (1987)
Ernst von Dohnányi – Kwintet fortepianowy c-moll op. 1
Organizator: Fundacja Ensemble. Współorganizator: Dom Pracy Twórczej – Pałac w Radziejowicach
Napisz komentarz
Komentarze