Kiedy idziemy miejskim pasażem, mijając otwarte witryny cukierni, pasmanterii, sklepów obuwniczych, czy mięsnych, a także biur podróży czy nieruchomości wrażenia są o wiele przyjemniejsze, niż wtedy gdy wędrujemy ulicą, przy której wszystkie szyby wystawowe są zaklejone foliami z nazwami firm. Dla estetyki miasta, ale także samopoczucia mieszkańców, ma więc znaczenie, jak wyglądają witryny sklepów i punktów usługowych. I właśnie konkurs ma promować rozwiązania, które przyczynią się do większej troski o wystawy. Jak zapowiada miasto komisja konkursowa, wybierze realizacje, które wyróżniać się będą oryginalnością i pomysłowością kompozycji, spójnością wszystkich elementów oznakowania lokalu i wysoką estetyką.
Jak za dawnych czasów
- Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej, która pomogła uporządkować i oczyścić miejską przestrzeń z wyblakłych banerów, starych i brzydkich reklam i szyldów czas na krok dalej – mówi Monika Kwiczak z Urzędu Miejskiego. – Miasto chce nagrodzić przedsiębiorców, którzy zadbają o ekspozycje swoich produktów na witrynie. Dzięki temu zachęcić kolejne firmy, żeby także zaczęły eksponować swoje towary na witrynach. Dzięki temu inni będą mogli przekonać się, że wystawy, które są w całości oklejone foliami, zasłaniającymi to, co wewnątrz sklepu czy punktu usługowego, nie są ani estetyczne, ani zachęcające do skorzystania z oferty tam proponowanej - dodaje.
Miasto chce więc poprzez przykład zachęcić do zmiany myślenia o wyglądzie, ale też roli witryn, chce zachęcić do powrotu do tradycji, do przedwojennych, czy nawet kultywowanego jeszcze w latach 70., projektowania i zmiany dekoracji na witrynie.
– Kiedy rozmawiałam z grodziskimi handlowcami, którzy pamiętają lata 70 – mówi Kwiczak – usłyszałam, że wówczas raz w tygodniu przyjeżdżała do sklepu osoba, która właśnie zajmowała się ustawianiem na wystawie tego, co miało tam być wyeksponowane. Takie osoby dziś nadal pracują nad wyglądem witryn w galeriach handlowych. Zwróćmy uwagę, że tom nie ma szyb zaklejonych foliami - dodaje.
Czy warto zmieniać ekspozycje
- Jasną sprawą jest, że jeśli położymy za szybą kawiarni kawałki ciasta i postawimy parujące filiżanki z kawą z pianką, to więcej osób wejdzie do kawiarni, niż gdy wywiesimy tylko informacje o cenie sernika czy dostawie świeżej kawy – mówi Maria Biskot-Rosińska architektka wnętrz. – Warto witryny zmieniać, podchodzić do tego, co w nich widoczne m.in. sezonowo. Kiedy na przykład za oknem zimno i plucha, a w witrynie kawiarni kompozycja, w której przeplata się kilka motków miękkiej wełny, rozsypanych lasek cynamonu i trzech starych książek, odpowiednio oświetlonych, to poczucie, że za szybą jest ciepło i przytulnie, że można tam napić się herbaty z korzennymi, rozgrzewającymi przyprawami i zanurzyć w fotelu, skusi wielu przechodniów. Dlaczego? Bo tego właśnie teraz potrzebują.
Witryna jest dla przechodnia „obrazkiem” - jasną informacją, co go czeka w środku. Jeden z moich profesorów na ASP mówił, że witryna - to scena - a na niej połączenie scenografii teatralnej, plakatu i instalacji artystycznej a czasem placu zabaw. Nie lekceważmy jej zwłaszcza w czasach kultury wizualnej, dodaje Biskot-Rosińska.
Witryna ma być zapowiedzią atrakcji czekających na konsumentów wewnątrz sklepu i co najważniejsze: wzbudzać zaciekawienie mimochodem, kto tylko przechodził obok.
Konkurs w dwóch etapach
Konkurs będzie miał dwie edycje. W każdej zostaną przyznane trzy nagrody za I, II i III miejsce w wysokości: 3 tys., 2 tys. i 1 tys. zł. Do udziału w pierwszej edycji konkursu zgłoszenia należy składać do 30 września, termin składania zgłoszeń do drugiej edycji upłynie 31 grudnia, a więc jest trochę czasu na to, aby dzięki być może pomocy specjalisty podnieść estetykę, ale także oryginalność witryny firmy. Warunkiem udziału w konkursie jest spełnienie przepisów Uchwały Krajobrazowej, o której pisaliśmy chwili wejścia jej w życiu.
Napisz komentarz
Komentarze