Wagony serii EN94, znane również jako Pafawag 101N, były dwuwagonowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, które obsługiwały Warszawską Kolej Dojazdową (WKD) przez 44 lata, od 1969 do 2016 roku.
Historia wagonów
Wagony EN94 zostały wyprodukowane w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1968-1972. Powstało 40 jednostek, które zastąpiły starsze wagony serii EN801. Prototypowy pojazd został ukończony w 1968 roku, a jego testy wykazały potrzebę wprowadzenia modyfikacji, które uwzględniono w produkcji seryjnej. Wprowadzenie wagonów EN94 znacząco zwiększyło zdolność przewozową WKD. Pociągi złożone z dwóch jednostek EN94 mogły pomieścić do 520 pasażerów, co było znaczącym wzrostem w porównaniu do wcześniejszych składów. Wagony te były charakterystycznym elementem krajobrazu Warszawy i okolicznych miejscowości, takich jak Pruszków, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki.
Wycofanie z eksploatacji
Eksploatacja wagonów EN94 zakończyła się 27 maja 2016 roku, kiedy to zostały zastąpione nowoczesnymi jednostkami serii EN9712. Pierwszy odrestaurowany egzemplarz muzealny zaprezentowano pół roku później.
Podróż nad morze
Teraz czoło wagonu EN94-35, po gruntownej renowacji,znajdzie się w zbiorach Muzeum Kolei Helskich. Eksponat już wyruszył w daleką podróż! Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.
Napisz komentarz
Komentarze