Reklama

Katastrofa pociągu w Pruszkowie w 1939 roku

Opowieść o czerwcu 1939 r. w Europie i o tym co wydarzyło się na stacji w Pruszkowie
Katastrofa pociągu w Pruszkowie w 1939 roku
Tytuł prasowy z Dobry Wieczór z czerwca 1939 r., Na miejscu wypadku w Pruszkowie fot: zbiory autorki

Rok 1939 był rokiem, w którym rozpoczęła się II wojna światowa, na zawsze zmieniła oblicze świata i wiele powiedziała prawd o ludziach. Ciekawa byłam jak wyglądał świat w jej przededniu i czym żyły gazety na przykład w czerwcu 1939r. Pisano: Berlin pociesza się paktami o nieagresji. Co zapewne uspakajało czytelników prasy, mówili: wojny nie będzie! Ciekawe są też doniesienia o wspólnej propagandzie Niemców i Włochów. Co u Anglików? Anglicy żyli zamachem na księżnę Kentu, do której strzelano ze strzelby myśliwskiej na placu Belgrave, gdy ta wsiadała z przyjaciółką do samochodu i udawały się do kina. Na szczęście zamach był nieudany. Księżna spokojnie obejrzała film i dopiero po powrocie policja/ochroniarze dostrzegli ślady zamachu na samochodzie. Zamachowca ujęto. Był Anglikiem, co jest istotne, bo początkowo podejrzewano Irlandczyka. Niestety w tym samym dniu gazety informują, że w Czechach zastrzelono znanego prawnika. 

Pożar Dworca Centralnego w 1939 r. fot: Dobry Wieczór gazeta codzienna

 

Wieści z Polski

I tu dużo wydarzeń, niektóre tragiczne. Jedna wiadomość wesoła i ważna widocznie, skoro piszą o tym w prasie: polscy projektanci cieszą się, że nasza moda po wystawie na Broadwayu odnosi ogromny sukces, jest szansa na korzystne kontrakty.

Na pierwszej stronie gazety Dobry Wieczór z 6 czerwca na nieomal pół strony obszerny artykuł o pożarze Dworca Centralnego w Warszawie. Spłonęła hala odjazdów. Przez kilka godzin nowy, wielki gmach spowity był w kłębach czarnego dymu. Płomienie natrafiły, jak pisze dziennikarz, na łatwopalny materiał, czyli korkową izolację stropu, która była wysmarowana smołą. Wysłano wszystkie zastępy straży ogniowej z Warszawy i okolic i dzielni strażacy uporali się z pożarem i zniszczeniami wokół torów. We wczesnych godzinach porannych na miejsce pożaru przybył premier gen. Sławoj Składkowski, który też odwiedzał później rannych w czasie akcji strażaków w szpitalach. Ogień powstał podczas spawania konstrukcji stropu. 

W dwa dni potem nowa tragedia związana z kolejnictwem.

Pożar Dworca tytuł prasowy / zbiory autorki

 

Katastrofa kolejowa w Pruszkowie

W środę 8 czerwca 1939 r. na stacji w Pruszkowie wykoleił się pociąg jadący z Katowic do Warszawy. Przyczyną katastrofy, jak stwierdziła powołana komisja, oceniająca to co się zdarzyło, była nadmierna prędkość pociągu. Maszynista wiedząc, że ma spore opóźnienie zaczął gnać z szybkością 90 km/h zamiast 40 km/h. W katastrofie straciło życie 6 osób, było też wielu rannych. Tak relacjonuje to co się wydarzyło dziennikarz, który przybył na miejsce katastrofy w niespełna godzinę po wykolejeniu się pociągu:

Na miejscu wypadku w Pruszkowie fot: zbiory autorki

„Dojeżdżamy do Pruszkowa. Przejazd przez tory kolejowe, skręt w prawo. Oto i ciche, puste uliczki miasteczka. Kierujemy się w stronę stacji. Jest godzina 12.55. Mijamy budynek stacji kolejowej. Gromadki ludzi śpieszą w jednym kierunku, łatwo już teraz trafić. 200-300 metrów do przejazdu. Dwa, trzy kroki w stronę toru i jesteśmy na miejscu wypadku. Akcja ratunkowa już w całej pełni. Na jeden z sąsiednich torów zajeżdża od strony Warszawy specjalny pociąg ratowniczy. Każda minuta, każda sekunda mogą decydować o życiu ludzkim. Koło piętrowego domku-bloku kierownika ruchu, rozbił namioty Czerwony Krzyż. Tu sprawnie niesiona jest pierwsza pomoc. Nakładane są prowizoryczne opatrunki, lekarze dają znieczulające zastrzyki, po czym ranni odnoszeni są do karetek sanitarnych i odwożeni do powiatowego szpitala.

Akcja ratunkowa po katastrofie w Pruszkowie fot: Dobry Wieczór gazeta codzienna

Relacja podróżnego, świadka katastrofy

Jeden z pasażerów opowiada swoją podróż tym feralnym pociągiem: „Byłem w podróży służbowej — mówi nasz towarzysz — wyższy urzędnik jednego z ministerstw. — Dziś wracałem z Cieszyna do Warszawy. W Zebrzydowicach o godz. 6.00  wsiadłem do pociągu pospiesznego, którym o godz. 1. miałem stanąć w Warszawie— — Dlaczego wybrałem właśnie ten wagon. Pośpieszny w Zebrzydowicach zatrzymuje się tylko minutę. Ten właśnie wagon stanął najbliżej mnie. Wsiadłem. Od Koluszek do Warszawy pociąg już się nie zatrzymuje. Za Skierniewicami wyszedłem z przedziału na korytarz. Było strasznie gorąco. Radziwiłłów. Grodzisk. Milanówek. Brwinów — migały małe stacyjki. Pociąg szedł szybko. Dojeżdżaliśmy do Pruszkowa. Nagle uczułem bardzo gwałtowne hamowanie, następnie silne chybotanie się wagonu. Instynktownie wyczułem niebezpieczeństwo. W tej samej chwili usłyszałem głuchy trzask i z przerażeniem ujrzałem w  korytarzu wagonu wjeżdżającą w mój wagon ścianę wagonu sąsiedniego. Zbliżała się coraz bardziej do mnie— Uskoczyłem odruchowo do przedziału i skulony rzuciłem się ławkę. Uczułem ból w kolanie. Starałem się wydobyć. Nadaremnie. Po dłuższej chwili — tak przynajmniej mi się zdawało — usłyszałem głosy z zewnątrz. Teraz dopiero uświadomiłem sobie, iż to katastrofa. Wydobyto mnie w krótkim stosunkowo czasie. Byłem tym jedynym, zdaje się pasażerem z nieszczęsnego wagonu, któremu udało się ujść z nieznacznymi tylko obrażeniami.”

Tytuł prasowy z Dobry Wieczór z czerwca 1939 r. fot: zbiory autorki

Ciekawostką, o której później rozpisywała się prasa było to, że duże obrażenia i śmierć ponieśli pasażerowie jadący w wagonach produkcji czeskiej skonstruowane w większości z drewna. Wagony produkcji polskiej nie uległy zmiażdżeniu. Na podłogach było dużo szkła, ale drzwi nie uległy zniekształceniu i otwierały się nadal sprawnie i nie zacinały się. Wagony polskiej produkcji były konstrukcji stalowej. Tę tezę, że nie byłoby tyle ofiar śmiertelnych, gdyby pociąg składał się tylko z wagonów stalowych świadczy wagon zaraz za lokomotywą i wagon pocztowy. Oba te wagony były wyrzucone z szyn, ale nie były zbytnio zniszczone, mimo że to właśnie na nie poszła największa niszcząca siła.

Gazety drukowały listy rannych i zabitych w katastrofie, powoli porządkowano i dworzec warszawski po pożarze i stację w Pruszkowie, ludzie na chwilę wrócili do codzienności

Premier odznacza strażaków po akcji gaszenia Dworca Centralnego fot: gazeta codzienna Dobry Wieczór

 

Czytaj również:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Poszukujemy TECHNIKA / KONSERWATORA Poszukujemy TECHNIKA / KONSERWATORA Firma SENSON zatrudni osobę na stanowisko:TECHNIK / KONSERWATOR Twój zakres obowiązków:·   Wykonywanie przeglądów eksploatacyjnych,·   Bieżąca obsługa obiektu, utrzymanie w stanie gotowości eksploatacyjnej systemów i urządzeń technicznych na terenie obiektu,·   Usuwanie awarii urządzeń na terenie firmy Klienta,·   Dbanie o wysoką jakość świadczonych usług,·   Współpraca z zespołem administracji,·   Dbanie o estetykę budynku i otoczenia,·   Wykonywanie drobnych prac montażowych, naprawczych,·   Monitorowanie pracy powierzonych urządzeń i instalacji, usuwanie awarii.Nasze wymagania:·   Doświadczenie zawodowe w zakresie prac konserwacyjnych, bieżących napraw i monitoring stanu technicznego elementów budynków, instalacji wewnętrznych urządzeń oraz infrastruktury zewnętrznej poprzez wykonywanie bieżącej kontroli oraz usuwania stwierdzonych lub zgłoszonych nieprawidłowości funkcjonalnych i technicznych,·   Doświadczenie w konserwacji instalacji elektrycznych / gazowych, grzewczych / wentylacyjno-klimatyzacyjnych,·   Doświadczenie w pracach budowlano-wykończeniowych,·   Znajomość budowy i obsługi instalacji przeciwpożarowych (Polon Alfa, Bosh),·   Brak przeciwwskazań do pracy na wysokości powyżej 3 m,·   Umiejętność czytania dokumentacji technicznej,·   Gotowość do pracy po godz. 16 oraz weekendy (sporadycznie),·   Umiejętność pracy w zespole, sumienność i wysoka kultura osobista,·   Uprawnienia SEP min do 1kV.  KONTAKT TEL. 507 060 800 
Reklama
Reklama