GDDKiA szykuje się do rozbudowy autostrady A2 między Warszawą i Łodzią. Droga ma zostać poszerzona do trzech pasów w obu kierunkach. Pierwszy odcinek ma być gotowy za 5 lat.
Odcinek Autostrady Wolności łączący Łódź i Warszawę od początku stanowi bolączkę dla kierowców. Natężenie ruchu na tym fragmencie A2 jest ogromne, tymczasem podróżujący mają do dyspozycji tylko po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W efekcie autostrada spinająca dwie ważne aglomeracje regularnie się korkuje.
Z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad popłynęły właśnie optymistyczne wieści. – Jest decyzja środowiskowa na poszerzenie autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu w woj. łódzkim. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał decyzję umożliwiającą kontynuację prac związanych z przygotowaniem rozbudowy autostrady A2 do trzech pasów w obu kierunkach na odcinku nieco ponad 46 km od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim – czytamy w wydanym we wtorek komunikacie spółki.
Od Pruszkowa jeszcze szerzej
Wspomniane trzy pasy docelowo będą prowadzić od węzła Pruszków do węzła Łódź Północ. W drugim kierunku, do węzła Konotopa, autostrada będzie miała po cztery pasy w obie strony. Na ten etap jednak jeszcze poczekamy. Jak informuje GDDKiA, ten odcinek czeka obecnie na decyzję środowiskową. Dopiero po decyzji RDOŚ będą mogły ruszyć procedury związane z projektowaniem odcinka od granicy województwa do Konotopy.
Czytaj również: Dworzec w Milanówku przejdzie modernizację
Rozbudowa A2 bez rozbiórki
Już na etapie planowania A2 projektanci mieli świadomość, że prędzej czy później konieczne będzie poszerzenie autostrady. W pasie rozdzielającym jej nitki zostawiono więc rezerwę gruntową, dzięki której rozbudowa nie będzie wiązać się z rozbiórką istniejących wiaduktów. Konieczna będzie za to przebudowa innych elementów infrastruktury, w tym systemów melioracji i zbiorników retencyjnych. Pojawienie się dwóch dodatkowych pasów będzie się rzecz jasna wiązać ze zwiększeniem się natężenia hałasu, dlatego w ramach przebudowy wzdłuż autostrady pojawią się dodatkowe ekrany akustyczne.
Pasy będą węższe
Obecnie autostrada A2 składa się z 4 pasów (po dwa w każdym kierunku) o szerokości 3,75 m. Projekt przebudowy zakłada zwężenie pasów do 3,5 metra. Pas zieleni między pasmami w większości stanowi wspomnianą wcześniej rezerwę, jego szerokość więc skurczy się z kilkunastu do 5 metrów.
Start za dwa lata?
Przetarg w formule "projektuj i buduj" ma ruszyć jeszcze w tym roku. GDDKiA chce podpisać umowę z wykonawcą najpóźniej na początku 2022 r.
– Projekt rozbudowy ma być gotowy na początku 2023 r., a prace mają ruszyć w listopadzie tego samego roku. Zakończenie prac przewidziane jest na przełomie 2025 i 2026 roku – informuje GDDKiA.
Krok w stronę S7
Jednocześnie GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ. Trasa ma być przejezdna pod koniec przyszłego roku.
Napisz komentarz
Komentarze