17 marca odbyło się spotkanie w senacie z udziałem młodzieży z całej Polski na temat „Edukacja w szkołach, nie w schronach". Uczniowie szkół średnich rozmawiali o sytuacji dzieci z Ukrainy, które były zmuszone opuścić swoją ojczyznę. To właśnie licealiści z Pruszkowa, Bozhena Venhlovska i Robert Szkop poprowadzili dyskusję. Wraz z marszałkiem senatu Tomaszem Grodzkim rozpoczęli spotkanie, a następnie przydzielali głos oraz zadawali tematy do rozmowy.
Mowę otwierającą dyskusję wygłosiła Serina Anoruie uczennica z Ukrainy, która obecnie mieszka w Polsce i uczęszcza do liceum im. Zana. Opowiedziała obecnym o problemach z tolerancją u nas w kraju.
- Niektórzy uważają, że skoro tu przyjechałam, to muszę mówić po polsku. Są źli, kiedy używam języka ukraińskiego przy nich – powiedziała w swojej mowie Ukrainka. – Jednak wielu Polaków okazało nam serce i za to bardzo dziękuję – dodała. Jej mowa była wygłoszona w języku polskim i ukraińskim.
Temat rozmowy skupił się na możliwościach i sposobach integracji uczniów z Ukrainy i polskiej młodzieży. W dyskusji wzięli udział zaproszeni specjaliści: dr Hanna Machińska, była zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich, Ryszard Schnepf, dyplomata, czterokrotny polski ambasador, Agnieszka Kosowicz, prezeska Fundacji Polskie Forum Migracyjne.
Uczniowie z Pruszkowa podczas dialogu czuli wspawacie od władz swojego miasta i powiatu. Na spotkaniu pojawili się między innymi prezydent miasta Paweł Makuch oraz starosta Krzysztof Rymuza. Na sali była oczywiście obecna również nauczycielka młodzieży, Oliwia Płocharska. To dzięki jej zaangażowaniu, uczniowie z liceum im Zana, mieli możliwość zorganizowania spotkania w senacie.
Na koniec uczniowie przeczytali postulaty, które zostały wypracowane podczas dyskusji.
- Po pierwsze oczekujemy adekwatnych mechanizmów systemowych, które wyrównają szanse uczniów z Ukrainy w polskim systemie szkolnym. Następnie postulujemy zorganizowanie prawnych regulacji, które umożliwią powołanie szkolnych i miejskich rzeczników praw ucznia. Apelujemy również o realne wsparcie psychologiczne dla ukraińskiej młodzieży dotkniętej traumą wojenną. Na koniec wnosimy o wprowadzenie zajęć szkolnych, które nauczą nas, jak efektywnie integrować się z uchodźcami – przeczytał uczeń z Pruszkowa, Tadeusz Engel.
Problem tolerancji i możliwości integracji młodzieży polskiej i ukraińskiej jest w obecnych czasach bardzo ważny. Podjęcie tematu przez uczniów w senacie to jeden z ważnych kroków, który może zmienić los uchodźców w naszym kraju. To już kolejny ważki problem poruszony podczas Senackiej Gadki dzięki licealistom z Pruszkowa.
Napisz komentarz
Komentarze