Reklama

Uczniowie z Pruszkowa prowadzili dyskusję w Senacie

Klika dni temu opisaliśmy Państwu przygotowania uczniów z Liceum Ogólnokształcącego im. Tomasza Zana w Pruszkowie do spotkania Senacka Gadka. W piątek towarzyszyliśmy młodzieży w tym wydarzeniu.
Uczniowie z Pruszkowa prowadzili dyskusję w Senacie
Uczniowie prowadzący dyskusję

17 marca odbyło się spotkanie w senacie z udziałem młodzieży z całej Polski na temat „Edukacja w szkołach, nie w schronach". Uczniowie szkół średnich rozmawiali o sytuacji dzieci z Ukrainy, które były zmuszone opuścić swoją ojczyznę. To właśnie licealiści z Pruszkowa, Bozhena Venhlovska i Robert Szkop poprowadzili dyskusję. Wraz z marszałkiem senatu Tomaszem Grodzkim rozpoczęli spotkanie, a następnie przydzielali głos oraz zadawali tematy do rozmowy.

Mowę otwierającą dyskusję wygłosiła Serina Anoruie uczennica z Ukrainy, która obecnie mieszka w Polsce i uczęszcza do liceum im. Zana. Opowiedziała obecnym o problemach z tolerancją u nas w kraju.

- Niektórzy uważają, że skoro tu przyjechałam, to muszę mówić po polsku. Są źli, kiedy używam języka ukraińskiego przy nich – powiedziała w swojej mowie Ukrainka. – Jednak wielu Polaków okazało nam serce i za to bardzo dziękuję – dodała. Jej mowa była wygłoszona w języku polskim i ukraińskim.

Temat rozmowy skupił się na możliwościach i sposobach integracji uczniów z Ukrainy i polskiej młodzieży. W dyskusji wzięli udział zaproszeni specjaliści: dr Hanna Machińska, była zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich, Ryszard Schnepf, dyplomata, czterokrotny polski ambasador, Agnieszka Kosowicz, prezeska Fundacji Polskie Forum Migracyjne.

Uczniowie z Pruszkowa podczas dialogu czuli wspawacie od władz swojego miasta i powiatu. Na spotkaniu pojawili się między innymi prezydent miasta Paweł Makuch oraz starosta Krzysztof Rymuza. Na sali była oczywiście obecna również nauczycielka młodzieży, Oliwia Płocharska. To dzięki jej zaangażowaniu, uczniowie z liceum im Zana, mieli możliwość zorganizowania spotkania w senacie.

Na koniec uczniowie przeczytali postulaty, które zostały wypracowane podczas dyskusji.

- Po pierwsze oczekujemy adekwatnych mechanizmów systemowych, które wyrównają szanse uczniów z Ukrainy w polskim systemie szkolnym. Następnie postulujemy  zorganizowanie prawnych regulacji, które umożliwią powołanie szkolnych i miejskich rzeczników praw ucznia. Apelujemy również o realne wsparcie psychologiczne dla ukraińskiej młodzieży dotkniętej traumą wojenną. Na koniec wnosimy o wprowadzenie zajęć szkolnych, które nauczą nas, jak efektywnie integrować się z uchodźcami – przeczytał uczeń z Pruszkowa, Tadeusz Engel.

Problem tolerancji i możliwości integracji młodzieży polskiej i ukraińskiej jest w obecnych czasach bardzo ważny. Podjęcie tematu przez uczniów w senacie to jeden z ważnych kroków, który może zmienić los uchodźców w naszym kraju. To już kolejny ważki problem poruszony podczas Senackiej Gadki dzięki licealistom z Pruszkowa.

Rozmowa naszego portalu z uczniami zaangażowanymi w Gadkę Senacką oraz ich nauczycielką, można znaleźć poniżej.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Reklama