Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podjęła kroki w kierunku rozbudowy jednego z kluczowych szlaków komunikacyjnych w Polsce – autostrady A2 łączącej Łódź z Warszawą.
Przetarg w przyszłym roku
Złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) jest istotnym etapem w procesie inwestycyjnym, który umożliwi poszerzenie istniejącej infrastruktury drogowej. Planowane poszerzenie do trzech pasów ruchu w obu kierunkach między węzłami Łódź Północ a Pruszków oraz do czterech pasów między Pruszkowem a Konotopą znacząco poprawi przepustowość i bezpieczeństwo na tym intensywnie użytkowanym odcinku. W przyszłym roku, po uzyskaniu niezbędnych decyzji, GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu na realizację prac.
Źródło: GDDKiA
Odnawialne źródła energii
Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowych pasów ruchu, ale również instalacja odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej i oświetleniowej. Wszystkie instalacje związane z drogą, takie jak oświetlenie czy stacje meteorologiczne, mają być zasilane z OZE. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną, uwzględniającą koszty budowy, eksploatacji oraz utrzymania, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane najbardziej optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór do zastosowania przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez GDDKiA.
Dostępne po dwa pasy ruchu
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą będzie skomplikowanym zadaniem, wymagającym uwzględnienia wielu warunków. Prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym, co wymusi opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu. Aby zminimalizować utrudnienia, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków (Warszawa i Poznań) mają być dostępne po dwa pasy ruchu. Projektant musi opracować czasową organizację ruchu, uwzględniając zmiany zależne od etapu prac budowlanych.
Ciągłe korki
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą jest oczekiwana zarówno przez przedsiębiorców, jak i kierowców. Trasa, wybudowana ponad dekadę temu, jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków w Polsce. Według Generalnego Pomiaru Ruchu, dziennie przejeżdża nią od 50 tys. do 100 tys. pojazdów. Zakończenie inwestycji jest planowane w pierwszej połowie 2029 roku.
Napisz komentarz
Komentarze