Reklama
Z Warszawy do Łodzi w 45 minut

Ruszają przygotowania do budowy Kolei Dużych Prędkości. Władze spółki CPK podpisały umowę na prace przygotowawcze do realizacji odcinka Warszawa – Łódź.


Już za kilka lat podróż pociągiem z Warszawy do Łodzi ma trwać zaledwie 45 minut. Takie założenie towarzyszy projektowi Kolei Dużych Prędkości (KDP), który będzie realizowany w ramach budowy infrastruktury kolejowej prowadzącej do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W poniedziałek rano odbyła się konferencja z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego i przedstawicieli władz spółki CPK. Podczas spotkania podpisano umowę na prace przygotowawcze pod budowę pierwszej nitki KDP. Będzie to 140-kilometrowy odcinek biegnący od dworca Warszawa Zachodnia, przez CPK do Łodzi Fabrycznej.

– Zawarta dziś pierwsza umowa realizacyjna to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni, przygotowując nowy system komunikacyjny Polski, którego sercem będzie CPK. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – mówił podczas konferencji Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zgodnie z założeniami projektu, na KDP pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 250 km/h. Jednocześnie infrastruktura ma być przygotowana tak, aby w przyszłości była możliwość zwiększenia szybkości nawet do 350 km/h.

Czytaj także: Burzliwa dyskusja o CPK


Początek większej całości


Plany budowy Kolei Dużych Prędkości nie są nowe. Pomysł narodził się już w latach 90. W 2006 roku rozpoczęto prace nad studium wykonalności. Później jednak plany odłożono na półkę, zamiast tego koncentrując się na modernizacji istniejącej sieci kolejowej. Obecnie w Polsce pociągi mogą się rozpędzić do 200 km/h na niektórych odcinkach szlaku kolejowego E 65 (Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna) oraz Centralnej Magistrali Kolejowej. Linia łącząca Łódź z Warszawą ma być więc pierwszą, na której wysokie prędkości będą możliwe na całej długości.

Jak zapowiadają władze CPK, budowa KDP ma ruszyć w 2023 roku, a uruchomienie linii przewidziano na 2027 r. – a więc równocześnie z otwarciem portu lotniczego.

W ostatnim czasie CPK intensyfikuje prace przy budowie zapowiadanej od roku siatki połączeń prowadzących do projektowanego portu lotniczego. Niedawno wyłoniono wykonawców studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w różnym stopniu zaawansowania prowadzone są przygotowania do budowy ponad 740 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie spółka PKP PLK prowadzi modernizację kolejnych odcinków – docelowo wyremontuje ok. 654 istniejących linii.

Jak przekazał podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki, w ciągu najbliższych kilku lat rząd planuje zainwestować w rozwój infrastruktury kolejowej i drogowej ponad 200 miliardów złotych.

Czytaj także: Centralny Port Konfliktowy


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Reklama
Reklama