Reklama

Kolejowa linia średnicowa – będzie się działo, oj będzie

Pisaliśmy już w „Przeglądzie Regionalnym” o planach remontu kolejowej linii średnicowej w Warszawie, co będzie miało olbrzymi wpływ codzienne dojazdy mieszkańców podwarszawskich powiatów do pracy oraz do szkół. Teraz okazuje się, że remont linii znajdującej się częściowo pod ścisłym centrum stolicy znowu został przesunięty.
Wizualizacja dworca Warszawa Śródmieście

Autor: PKP PLK

Źródło: PKP PLK

Na przełomie 2024 i 2025 roku powinien zostać wyłoniony wykonawca, który zmodernizuje stację Warszawa Wschodnia. Prace potrwają trzy lata. Będzie to łatwiejszy remont niż trwająca obecnie, a rozpoczęta w 2020 r. modernizacja Warszawy Zachodniej, ponieważ Warszawa Wschodnia jest o jedną trzecią mniejsza.

Tak więc obecnie rozkład jazdy z robotami przedstawia się następująco: dokończenie remontu Warszawy Zachodniej – czerwiec 2024 r., przeprowadzenie remontu Warszawy Gdańskiej, która przejmie ruch pasażerski w czasie remontu średnicy – do lata 2025 r., ogłoszenie przetargu na remont Warszawy Wschodniej – połowa 2024 r. i rozpoczęcie przebudowy – lato 2025 r., remont linii średnicowej i przebudowa tunelu pod centrum Warszawy i remont mostu na Wiśle – 2028-2030.

Na dworcu Warszawa Śródmieście, gdzie wysiada bardzo dużo podróżnych z powiatów na zachód od Warszawy zamiast dwóch torów, tak jak teraz, będą cztery. Tym samym zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Duże utrudnienia w ruchu samochodowym i tramwajowym będą też na powierzchni, ponieważ starą konstrukcję tunelu trzeba będzie zastąpić nową. Powstanie nowy przystanek przy rondzie de Gaulle’a, a przystanek Warszawa Powiśle będzie przesunięty bliżej Wisły. Koszt przebudowy linii średnicowej to ponad 10 mld zł.

W tym roku obchodzimy 90. rocznicę powstania warszawskiej linii średnicowej. 2 września 1933 r. prezydent Ignacy Mościcki przeciął wstęgę otwierając linię kolejową łączącą prawo i lewobrzeżną Warszawę, projektowaną już w drugiej połowie XIX w.

Od tamtej pory linia średnicowa pełni istotną rolę dla transportu kolejowego Warszawy i okolic. Trasa prowadząca tunelem, mostem, nasypami i wiaduktami jest niezwykle ważnym elementem spajającym oba brzegi stolicy, zapewniając szybki i bezkolizyjny przejazd przez centrum miasta, dowożąc podróżnych do podwarszawskich miejscowości.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w powiecie piaseczyńskim.
Najciekawsze wiadomości z przegladregionalny.pl znajdziesz w Google News!
 
Reklama
Reklama