Na przełomie 2024 i 2025 roku powinien zostać wyłoniony wykonawca, który zmodernizuje stację Warszawa Wschodnia. Prace potrwają trzy lata. Będzie to łatwiejszy remont niż trwająca obecnie, a rozpoczęta w 2020 r. modernizacja Warszawy Zachodniej, ponieważ Warszawa Wschodnia jest o jedną trzecią mniejsza.
Tak więc obecnie rozkład jazdy z robotami przedstawia się następująco: dokończenie remontu Warszawy Zachodniej – czerwiec 2024 r., przeprowadzenie remontu Warszawy Gdańskiej, która przejmie ruch pasażerski w czasie remontu średnicy – do lata 2025 r., ogłoszenie przetargu na remont Warszawy Wschodniej – połowa 2024 r. i rozpoczęcie przebudowy – lato 2025 r., remont linii średnicowej i przebudowa tunelu pod centrum Warszawy i remont mostu na Wiśle – 2028-2030.
Na dworcu Warszawa Śródmieście, gdzie wysiada bardzo dużo podróżnych z powiatów na zachód od Warszawy zamiast dwóch torów, tak jak teraz, będą cztery. Tym samym zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Duże utrudnienia w ruchu samochodowym i tramwajowym będą też na powierzchni, ponieważ starą konstrukcję tunelu trzeba będzie zastąpić nową. Powstanie nowy przystanek przy rondzie de Gaulle’a, a przystanek Warszawa Powiśle będzie przesunięty bliżej Wisły. Koszt przebudowy linii średnicowej to ponad 10 mld zł.
W tym roku obchodzimy 90. rocznicę powstania warszawskiej linii średnicowej. 2 września 1933 r. prezydent Ignacy Mościcki przeciął wstęgę otwierając linię kolejową łączącą prawo i lewobrzeżną Warszawę, projektowaną już w drugiej połowie XIX w.
Od tamtej pory linia średnicowa pełni istotną rolę dla transportu kolejowego Warszawy i okolic. Trasa prowadząca tunelem, mostem, nasypami i wiaduktami jest niezwykle ważnym elementem spajającym oba brzegi stolicy, zapewniając szybki i bezkolizyjny przejazd przez centrum miasta, dowożąc podróżnych do podwarszawskich miejscowości.
Napisz komentarz
Komentarze